NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andersljungberg
#1609897
HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i närheten
Preem påstår
Ett högre cetanvärde innebär en mer effektiv förbränning
Sen är det då kanske frågan om äldre bilar har programmering för detta
Även om det också finns en racing diesel med högt cetanvärde
Annars ligger väl vanlig diesel från 51 till 58
I början av 2000-talet låg den väl ännu lägre typ 49
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1609924
Effektiv förbränning vet jag inte men det smäller ju lättare igång när det är kallt så det är absolut en fördel med högt cetantal, Neste My uppger 70 eller högre.

Har ingen koll på övrig diesel förutom att RME fungerar bra sålänge det är plusgrader dock är det rena döden att försöka lagra p.g.a. organisk tillväxt.

Förr i tiden (och fortfarande Sibirien) så eldades det under motorn och det lades på filtar för att få igång en diesel mitt i smällkalla vintern.

Jag har kört med HVO100 i sex vintrar nu utan några som helst mankemang.
Användarvisningsbild
av Derank
#1609937
och varför kör ni ens på HVO 100?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1609943
Derank skrev:och varför kör ni ens på HVO 100?
Det började när jag köpte bilen -17 och företaget jag jobbade på då var delägare i en drivmedelkedja och jag hade en fantastisk rabatt så det blev inte dyrare.

Sen har det hängt kvar då jag läst om problem med spridare, bränslefilter, partikelfilter, regenerering och då fortsatte jag av bara farten eftersom jag inte haft några problem med det.
av Engel
#1610067
Jag körde nästan 30 00 mil med en 2 liters PSA-diesel från 2008 och märkte inte av någon effektminskning eller ökad förbrukning.
Nu har jag köpt en V 50 D 4: I volvochaten sa de att motorn inte var godkänd för HVO 100 men på Volvos verkstad i Lund sa de: "Javisst kan du köra på HVO 100, motorn blir renare". Jag har bara kört V 50:n på HVO 100, så jag vet inte något om förbrukning men en färd Stockholm tur och retur med medelförbrukning på 0,6 l/mil och bilen har effekt så det räcker.
av Lövet
#1610085
Engel skrev:I volvochaten sa de att motorn inte var godkänd för HVO 100 men på Volvos verkstad i Lund sa de: "Javisst kan du köra på HVO 100, motorn blir renare"
Det handlar bara om att det kostar pengar att certifiera motorerna för HVO och det har inte Volvo velat göra på äldre modeller. Alla dieselbilar kan köras på HVO - det är kemiskt identiskt som vanlig diesel.
Mäta tjocklek på bromsskivor

Varför inte byta redan nu? - ett par skivor o[…]

Motorproblem

Inga lampor/meddelanden i instrumentdisplayen? Sku[…]

Utslagsbegränsare

Sitter tom std på en del Volvo av dessa gene[…]

Sitter fast

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&[…]