NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andersljungberg
#1609897
HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i närheten
Preem påstår
Ett högre cetanvärde innebär en mer effektiv förbränning
Sen är det då kanske frågan om äldre bilar har programmering för detta
Även om det också finns en racing diesel med högt cetanvärde
Annars ligger väl vanlig diesel från 51 till 58
I början av 2000-talet låg den väl ännu lägre typ 49
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1609924
Effektiv förbränning vet jag inte men det smäller ju lättare igång när det är kallt så det är absolut en fördel med högt cetantal, Neste My uppger 70 eller högre.

Har ingen koll på övrig diesel förutom att RME fungerar bra sålänge det är plusgrader dock är det rena döden att försöka lagra p.g.a. organisk tillväxt.

Förr i tiden (och fortfarande Sibirien) så eldades det under motorn och det lades på filtar för att få igång en diesel mitt i smällkalla vintern.

Jag har kört med HVO100 i sex vintrar nu utan några som helst mankemang.
Användarvisningsbild
av Derank
#1609937
och varför kör ni ens på HVO 100?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1609943
Derank skrev:och varför kör ni ens på HVO 100?
Det började när jag köpte bilen -17 och företaget jag jobbade på då var delägare i en drivmedelkedja och jag hade en fantastisk rabatt så det blev inte dyrare.

Sen har det hängt kvar då jag läst om problem med spridare, bränslefilter, partikelfilter, regenerering och då fortsatte jag av bara farten eftersom jag inte haft några problem med det.

Åtminstone på tidigare årgå[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]