Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1609850
Vetinte skrev: Igår, 18:42 Juste satte tillbaka kontakten också och körde och märkte ingen skillnad
Du måste alltid radera felkoderna. Annars går motorn kvar i "Limp home mod" och det spelar ingen roll vad du byter eller justerar.
av Vetinte
#1609853
Nu fick jag inga felkoder men senaste gången innan det fick jag 212 och 121. Visst är hackande tomgång ett täcken på för mycket bränsle för det är framförallt det jag vill fixa. Men som sagt den drar ju 1,5 liter milen så det måste ju skjutas ner också, tänker att de hör ihop lite.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1609865
Kolla här om det hjälper

1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.[i/]

2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.
:
av Vetinte
#1609869
Tack så mycket men jag fick ju inte några felkoder och jag har bytt båda och mätt och testat om det är nått fel på de. Vet inte riktigt vart jag ska ta vägen riktigt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1609880
Jag kör min 745-a på E85 och strulade i flera år med felkod 2-3-2, den tog då mellan 1,5 -1 8 l/mil. Den kan betyda (som även andra felkoder) att motorn får i sig tjyvluft någonstans innan Lambdasonden. Har under åren bytt insugs och grenrörs packningar mer än en gång, dom har då varit läck på. Har bytt och pluggat vakuumslangar. Har ökat och minskat bränsle trycket. Utan förbättring. Har under perioder kört den på bensin utan förbättring. I maj 2023 blev jag tvungen att byta toppackning. Det tog några veckor, då passade jag på att planslipa alla anläggningsytor på topplocket. Grenrörssidan var värst, även flänsen mot avgasröret. Efter jag satt ihop allt och provkört (körde då på bensin) och ingen felkod. Frammåt hösten började jag tanka E85 igen och då kom även felkod 2-3-2 tillbaka. Efter att kollat runt på alla vakuumslangar :bored: så kom jag på att slangen till bromsservon var aldrig bytt. Så jag bytte den, och efter detta har jag kört på E85 (1,2 - 1,4 l/mil) utan felkod......😄😄
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av S80_140HK
#1609882
Det är relativt vanligt att bränsletrycksregulatorn havererar, med resultat att det rinner bensin genom vakuumslangen rätt in i insuget. Då surar motorn ner sig rejält, har själv varit med om detta. Prova att lossa vakuumslangen till BTR och starta motorn.
av Vetinte
#1609898
Okej, har bytt alla packning på motorn (på riktigt alla) men kan jag kolla tydligt på nått sätt om det är läcka på t.ex grenrör på nått bra sätt är ju svårt att hitta små läckor med fläkten som blåser på hande, vet att nån bult är trasig på grenröret. Men jag tänker på den där med höja och sänka bränsletryck, hur gör man de då, och om den drar för mycket ska man sänka trycket då. BTR vet jag funkar det har jag testat och hela railen är bytt.
B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]