Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vetinte
#1609722
Hej, jag har en volvo 740 med en b230F som drar ungefär 1,5 liter milen. Jag märker att den drar väldigt fett för att den går perfekt när motorn är kall men när motorn är varm så rycker den en massa vid låg gas och det pekar ju bara på att den går fett. Det är inge luft/vacum läckor efter lmm, lmm och lambdan funkar som de ska men lamdan och stiften blir igen sotade assnabbt för den går så fett. Alla tändelar är bytta för det här är en väldigt renoverad bil. Så vad skulle det kunna vara?
av Vetinte
#1609723
Juste den sensorn som säger till när motorn är kall är även utdragen så den skickar inte in extar bensin via den heller. Tack på förhand
#1609809
Om jag förstår det rätt så har du kopplat ur kontakten som sitter på toppen under insuget? Den som styr sprutet? Då lär ju motorn gå i typ "grundläge" liknande "limp mode" på moderna bilar, och inte vara särskilt bensinsnål MEN inte heller ska den sota igen så mycket.
Jag hade först och främst kopplat in alla sensorer igen och nollat sprutet (ur med säkring/batteri ett tag), sen kikat runt bränslebryggan. BTR brukar läcka in i insuget via membranet till fjädern (sug på slangen för att veta), och spridarna kan ju sitta fast (lyssna så de öppnar/stänger korrekt med typ skruvmejsel).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1609818
Vilka felkoder har du??. Om motorn går i "limp home mod" så finns det felkoder.
av Vetinte
#1609822
Jaha, jag har läst och fått för mig att den blåa kontakten som jag drog bara säger till när motorn är kall så att den skickar in mer bensin. Jag drog ut den för tänkte om den var skumm och sa att motorn var kall hela tiden? Men så kanske inte är fallet?
av Vetinte
#1609823
Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland) dock så vet jag att båda funkar bra med mätningar och testar, (bytta förra året)
#1609827
Vetinte skrev:Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland) dock så vet jag att båda funkar bra med mätningar och testar, (bytta förra året)

Har du möjlighet att kolla koder så är det ett stort plus! Nollställ motorn (koppla ur batteriet i nån minut är säkrast så man är helt 100). Starta sedan upp och låt motorn jämna ut tomgången. Kolla sedan felkoder och kika närmare på hur dessa ev. koder kommit fram.

Så vitt jag vet så har bilen två kontakter där på toppen. Ena är en termometer som bara går till mätaren i instrumenthuset, och andra är för datorn. Tar du t.ex. bort den till datorn så går fläkten för fullt med elfläkt, samt bilen går in i en jättesäker tabell för bränslet där förbrukningen höjs, prestandan sänks (från en frisk motor), men maskinen tar sig hem.
av Vetinte
#1609840
Jag testade nu och fick inga felkoder, men den drar ju 1,5 liter milen hackar som bara den på låg gas och sotar ner stifterna och sotar rök vid lite högre varv
Användarvisningsbild
av lennarte
#1609849
Vetinte skrev: Idag, 14:49 Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland) dock så vet jag att båda funkar bra med mätningar och testar, (bytta förra året)
Vilka felkodet har du?? Som exempel, felkod 2-3-2 är en vanlig felkod för att lambdavärdet är för högt eller fär lågt. Men det är ju inte fel på lambdasonden för det. Lambdasonden ger ju signaler till ECU om syrehalten I avgaserna. Och endast det. Är det för mycket eller för lite syre i avgaserna sätter ECU felkod. Lambdasonden sätter inte felkod, den bara levererar information.
Mätarhus

Löda om instrument huset

E85 har 104 oktan och E95 har väl 108 oktan. […]

B230F går fett

Kolla här om det hjälper 1-2-1 = Luftm[…]

Byte huvudbromscylinder

..Håller tummarna för att det reparer[…]