Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Vetinte skrev: Idag, 18:42 Juste satte tillbaka kontakten också och körde och märkte ingen skillnad
Du måste alltid radera felkoderna. Annars går motorn kvar i "Limp home mod" och det spelar ingen roll vad du byter eller justerar.
av Vetinte
Nu fick jag inga felkoder men senaste gången innan det fick jag 212 och 121. Visst är hackande tomgång ett täcken på för mycket bränsle för det är framförallt det jag vill fixa. Men som sagt den drar ju 1,5 liter milen så det måste ju skjutas ner också, tänker att de hör ihop lite.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla här om det hjälper

1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.[i/]

2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.
:

E85 har 104 oktan och E95 har väl 108 oktan. […]

B230F går fett

Kolla här om det hjälper 1-2-1 = Luftm[…]

Byte huvudbromscylinder

..Håller tummarna för att det reparer[…]

Dina frågor kan du också pröva […]