Moderator: Moderatorer

#1609598
Micce1980 skrev: Igår, 20:19 @fjohan82, Dags att byta på hemmaplan? Gjorde så förra året och kommer fortsätta med det. Dock, så är det 70st andra bilar i garaget under lägenheterna så man får ha lite respekt och städa efter sig. Tänker att jag byter nästa månad och tar ett byte i lådan med då
Tror det blir svårt och krångligt att göra det i mitt garage.
Din bil är dessutom högre än min vilket underlättar bl.a. med avtappningskärl för oljan, jag får nätt och jämt under en domkraft.
Att då ligga och kräla på golvet för att försöka få oljefiltret på plats... Njae jag drar mig för det. :-)
#1609599
Erik Å skrev: Igår, 20:53
fjohan82 skrev: Igår, 19:30 Det hade säkert varit smidigt men jag har ingen riktigt bra plats för att greja med det.
Sen får man ju kolla hur mycket olja det går att få ur motorn med pump, en förutsättning är att det inte lämnas kvar något så man överfyller.
Jag har haft ur oljan och silat bort kokssmulor flera gånger sista månaden, köpte Biltemas handdrivna (båt) oljebytare och konstaterar att visst går det att pumpa ur olja genom oljesticke-röret men den sista halvlitern kommer man inte åt och det är ju där den mesta smutsen står kvar :-/
Röret till oljestickan ansluter på framsidan av tråget och på B5244S2 så lutar hela tråget lite bakåt mot avtappningspluggen. Finns inte en chans att komma åt bakre delen av tråget, slangen är dessutom några centimeter för kort. Motorn måste vara någorlunda varm, annars går det seegt att suga upp oljan.. Pumpen kaviterar faktiskt om man tar i :-D Blir en vakuumbubbla i slangen!

Men å andra sidan, har man pumpat ur det mesta av oljan med handpumpen till ett par 1.5L-colaflaskor så fångar man lätt upp den sista litern när man tar ur pluggen i en 2-liters glassbytta. Blir ju liksom ingen störtflod när det bara är en liter kvar.. Fullt hanterbart :-)
Kör man upp framhjulen på decimeterhöga plankbitar så går det rätt bra att komma åt plugg och filter tycker jag.
Planen är att tappa ur och melitta-filtrera oljan externt en gång till innan semesterresan..
Vilket pill, då har du att göra. :-)
Motorn i min bil (D4204T14) har inte ens en oljesticka, man har påfyllningen på ovansidan och avtappningen i tråget att använda sig av.
Dessutom riskerar man att inte få på oljefilterkoppen (löst filter i plastkopp, inte plåtfilter) korrekt om man inte ser vad man gör. :-)
#1609600
fjohan82 skrev: Igår, 22:22 Vilket pill, då har du att göra. :-)
Motorn i min bil (D4204T14) har inte ens en oljesticka, man har påfyllningen på ovansidan och avtappningen i tråget att använda sig av...
Japp, hoppas detta blir sista "städningen" :-)
En spilloljedunk är ovärderlig när man byter olja själv på klassiskt sätt. Finns på feltema, jula m.fl. Den gamla filterinsatsen man plockat ur låter man ligga och rinna av på denna..
spilloljedunk.JPG
spilloljedunk.JPG (18.75 KiB) Visad 382 gånger
#1609606
Har läst lite om era oljebyte bekymmer. Verkar som ni byter oljan för sällan. Med tätare byten blir det mindre skräp i oljan och det har inte så stor betydelse om det blir lite "gammal" olja kvar. På 745-an kör jag alltid på ren och fin olja, behöver egentligen inte byta olja på den då jag kör på E85. Det räcker med att fylla på det som försvinner, men av gammal vana byter jag varje vår. Jag förstår era problem med att komma under bilen, dotterns Hyundai I40 är så låg så jag kommer inte under med min garage domkraft (13 cm vid lyftplattan och 16 cm vid högsta pukt) så ska den hissas får jag köra upp den på klossar först. Då är det smidigt att pumparna ur oljan istället. Och som sagt, lite gammal olja kvar har ingen betydelse.
#1609613
lennarte skrev: Idag, 07:01 Har läst lite om era oljebyte bekymmer. Verkar som ni byter oljan för sällan. Med tätare byten blir det mindre skräp i oljan och det har inte så stor betydelse om det blir lite "gammal" olja kvar. På 745-an kör jag alltid på ren och fin olja, behöver egentligen inte byta olja på den då jag kör på E85. Det räcker med att fylla på det som försvinner, men av gammal vana byter jag varje vår. Jag förstår era problem med att komma under bilen, dotterns Hyundai I40 är så låg så jag kommer inte under med min garage domkraft (13 cm vid lyftplattan och 16 cm vid högsta pukt) så ska den hissas får jag köra upp den på klossar först. Då är det smidigt att pumparna ur oljan istället. Och som sagt, lite gammal olja kvar har ingen betydelse.
Ja alla gör vi olika.
Min bil har en serviceintervall på 1 år/3000 mil.
Efter 1500 mil gör jag ett eget byte av olja och filter, snittar 3200 mil/år sen ny.

Är dock inte så förtjust i att tömma ur oljan "lite sådär", framförallt eftersom bilen inte har någon fysisk oljesticka.
Orkar inte stå där med en överfylld motor...
Sen ska man i blindhet få filterkoppen (som sitter undertill) i gängor, inte heller det så enkelt.
#1609619
Oljesticka brukar finnas även om där är elektronisk nivåkontroll. I aiia fall på dom jag servat. Nu ä det inte allra senaste modeller jag jobbat med men Volvo V60 D5 -16 bytte jag oljesticka på för den gamla var sönder
Friugans Subaru -21 har i aiia fall en riktig oljesticka.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1609643
klacken skrev: Idag, 15:26 Finns ingen sticka på vea motorn, 5 cylindriga har ju en men den går ju ofta sönder om man försöker ta loss den
Det är för att ingen använder den....... Finns en "polissats"som man kan köpa och montera, om man vill ha en riktig oljesticka. Militären har säkert också riktig oljesticka på sina bilar.
Det kunde bli stora problem i framtiden om det inte finns oljesticka, men om en VEA motor skulle bli lika gammal som min 745-a är idag har den säkert varit avställd I många år
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35

Nu är det uppenbart att du hittar på.

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]