fjohan82 skrev: ↑Idag, 19:30
Det hade säkert varit smidigt men jag har ingen riktigt bra plats för att greja med det.
Sen får man ju kolla hur mycket olja det går att få ur motorn med pump, en förutsättning är att det inte lämnas kvar något så man överfyller.
Jag har haft ur oljan och silat bort kokssmulor flera gånger sista månaden, köpte Biltemas handdrivna (båt) oljebytare och konstaterar att visst går det att pumpa ur olja genom oljesticke-röret men den sista halvlitern kommer man inte åt och det är ju där den mesta smutsen står kvar
Röret till oljestickan ansluter på framsidan av tråget och på B5244S2 så lutar hela tråget lite bakåt mot avtappningspluggen. Finns inte en chans att komma åt bakre delen av tråget, slangen är dessutom några centimeter för kort. Motorn måste vara någorlunda varm, annars går det seegt att suga upp oljan.. Pumpen kaviterar faktiskt om man tar i

Blir en vakuumbubbla i slangen!
Men å andra sidan, har man pumpat ur det mesta av oljan med handpumpen till ett par 1.5L-colaflaskor så fångar man lätt upp den sista litern när man tar ur pluggen i en 2-liters glassbytta. Blir ju liksom ingen störtflod när det bara är en liter kvar.. Fullt hanterbart
Kör man upp framhjulen på decimeterhöga plankbitar så går det rätt bra att komma åt plugg och filter tycker jag.
Planen är att tappa ur och melitta-filtrera oljan externt en gång till innan semesterresan..
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar