Moderator: Moderatorer

Micce1980 skrev: Igår, 20:19 @fjohan82, Dags att byta på hemmaplan? Gjorde så förra året och kommer fortsätta med det. Dock, så är det 70st andra bilar i garaget under lägenheterna så man får ha lite respekt och städa efter sig. Tänker att jag byter nästa månad och tar ett byte i lådan med då
Tror det blir svårt och krångligt att göra det i mitt garage.
Din bil är dessutom högre än min vilket underlättar bl.a. med avtappningskärl för oljan, jag får nätt och jämt under en domkraft.
Att då ligga och kräla på golvet för att försöka få oljefiltret på plats... Njae jag drar mig för det. :-)
Erik Å skrev: Igår, 20:53
fjohan82 skrev: Igår, 19:30 Det hade säkert varit smidigt men jag har ingen riktigt bra plats för att greja med det.
Sen får man ju kolla hur mycket olja det går att få ur motorn med pump, en förutsättning är att det inte lämnas kvar något så man överfyller.
Jag har haft ur oljan och silat bort kokssmulor flera gånger sista månaden, köpte Biltemas handdrivna (båt) oljebytare och konstaterar att visst går det att pumpa ur olja genom oljesticke-röret men den sista halvlitern kommer man inte åt och det är ju där den mesta smutsen står kvar :-/
Röret till oljestickan ansluter på framsidan av tråget och på B5244S2 så lutar hela tråget lite bakåt mot avtappningspluggen. Finns inte en chans att komma åt bakre delen av tråget, slangen är dessutom några centimeter för kort. Motorn måste vara någorlunda varm, annars går det seegt att suga upp oljan.. Pumpen kaviterar faktiskt om man tar i :-D Blir en vakuumbubbla i slangen!

Men å andra sidan, har man pumpat ur det mesta av oljan med handpumpen till ett par 1.5L-colaflaskor så fångar man lätt upp den sista litern när man tar ur pluggen i en 2-liters glassbytta. Blir ju liksom ingen störtflod när det bara är en liter kvar.. Fullt hanterbart :-)
Kör man upp framhjulen på decimeterhöga plankbitar så går det rätt bra att komma åt plugg och filter tycker jag.
Planen är att tappa ur och melitta-filtrera oljan externt en gång till innan semesterresan..
Vilket pill, då har du att göra. :-)
Motorn i min bil (D4204T14) har inte ens en oljesticka, man har påfyllningen på ovansidan och avtappningen i tråget att använda sig av.
Dessutom riskerar man att inte få på oljefilterkoppen (löst filter i plastkopp, inte plåtfilter) korrekt om man inte ser vad man gör. :-)
fjohan82 skrev: Igår, 22:22 Vilket pill, då har du att göra. :-)
Motorn i min bil (D4204T14) har inte ens en oljesticka, man har påfyllningen på ovansidan och avtappningen i tråget att använda sig av...
Japp, hoppas detta blir sista "städningen" :-)
En spilloljedunk är ovärderlig när man byter olja själv på klassiskt sätt. Finns på feltema, jula m.fl. Den gamla filterinsatsen man plockat ur låter man ligga och rinna av på denna..
spilloljedunk.JPG
spilloljedunk.JPG (18.75 KiB) Visad 35 gånger
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]