Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Larzan skrev:Ja, vad gör man?

Bilen inlämnad på underhållsservice, hämtar ut bilen och ca 1 vecka efteråt upptäcker jag att man har "lånat" ett par CD-skivor, lite verktyg och dessutom sökt igenom bilens bagagerum.

Det var ju inte alls det jag beställde.
Vad gör man, för de har ju sin fina skylt som talar om att man minsann inte tar ansvar för stölder som sker på sin verkstadsparkering.
Men om bilen är larmad, bilnycklarna är på verkstaden, och när jag hämtar ut bilen igen så är den larmad, så är det ju inte alls svårt att räkna ut vart "lånet" har skett. :( :(
Detta är givetvis för jävligt och skall inte få ske.
Tyvärr så är det inte alltid bara personal som rör sig inne på verkstäderna, rätt mycket kunder springer också runt i hallarna, och säkerligen så kan även en o annan dåre springa runt där, inte alltid så lätt att veta vem som är kund och vem som inte är det.
Tycker personligen att du skall ta kontakt med en herre som heter Gunnar Drotz (Servicemarknadschef) och framföra detta, så tror jag att han borde kunna hjälpa dig med detta.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jadu Larzan, att detta händer på en märkesverkstad är inte alls förvånande (att det händer överhuvudtaget är inte förvånande).

Min erfarenhet (inte från alibaba verkstäder) är att den duktiga lokala mekanikern med sin mindre verkstad helt enkelt inte har råd att hålla på med sån skit. Sedan har jag oxå märkt att om man nu väljer en märkesverkstad så är det bättre att välja en som är rekommenderad (nämn gärna det när du kommer dit) & som ligger på "landet" dvs inte i storstan.... varför? därför att det råder en lite mer personlig atmosfär... typ alla känner alla & de har inte heller råd att skrämma bort kunderna. Stora verkstaden i stora staden har mycket mer anonymitet & mycket mer kunder (företagskunder, de behöver alltså inte slåss om privatkunderna).
Jag fick själv rådet att åka 5-6 mil utanför stan till en Bilia verkstad som är bra mycket snabbare & noggrannare än den Bluff Bilia verkstaden här i Göteborg som jag använde i mina 2 första försäkrings ärenden. Nu när jag oxå erfarit att ha blivit av med grejer (inte lösa saker i bilen utan fast monterade delar som bytts ut till använda nästan helt slut volvo delar) & eftersom jag naturligtvis inte kunde bevisa det när det stod ord mot ord så VÄLJER jag numera verkstad utefter hur ärliga, effektiva & snabba de är.

Jag tror att det hänger ihop med lite psykologi..... när kunden hämtat sin bil från märkesverkstaden & betalat en DYR nota för ex service så vill han/hon naturligtvis intala sig själv att han/hon fått det bästa som går att få för pengar & blundar då för den i realiteten stora möjligheten att vissa delar inte bytts alls, att vissa vätskor inte kollats, att jobbet utfördes på 1 timma istället för de 6 timmar man betalat för. Mekanikern på den "anonyma verkstaden i stan behöver ju inte bry sig.... så som han hade behövt om han jobbat på den mer kund orienterade verkstaden ute på landet.

För er som arbetar som mekaniker & är ärliga & som kanske tar illa upp så var detta inte riktat till er utan till de kolleger ni har som INTE gör det jobb de har betalt för.
Användarvisningsbild
av Fraz
v70 bifuel03, kan du inte ta och pmá mig om villken bilia du nu åker till?..
av Erik86
tycker det låter förjävligt att folk inte kan respektera andras saker. jobbar sj på volvo verkstad i ludvika. Kan säga som en annan i något tidigare inlägg att det rör sig en hel del folk på verkstaden som inte borde vara där. kunder som springer runt och kollar vad alla andra håller på med. sen att dom har rotat i bagage utrymmet kan ha att göra med att man kollar batteriet och det sitter i skuffen. försvarar inte verkstaden som du har lämnat in bilen till tvärtom du har ju betelet dyra pengar för att få ett arbete gjort och litar på att du får det också. kan säga att har hört när jag har varit på kurs att det var nån verkstad där en hade fått gå för han struntade i att byta kupefilter på s40/v50 för det var för bökigt och tog för lång tid. jag kan hålla med om det men gör det ändå för kunden betalar för att filtret blir bytt och jag får betalt för att byta det. så håller med dom andra stå på dig man ska inte ta vilken skit som helst.
av Larzan
Erik86 skrev:tycker det låter förjävligt att folk inte kan respektera andras saker. jobbar sj på volvo verkstad i ludvika. Kan säga som en annan i något tidigare inlägg att det rör sig en hel del folk på verkstaden som inte borde vara där. kunder som springer runt och kollar vad alla andra håller på med. sen att dom har rotat i bagage utrymmet kan ha att göra med att man kollar batteriet och det sitter i skuffen. försvarar inte verkstaden som du har lämnat in bilen till tvärtom du har ju betelet dyra pengar för att få ett arbete gjort och litar på att du får det också. kan säga att har hört när jag har varit på kurs att det var nån verkstad där en hade fått gå för han struntade i att byta kupefilter på s40/v50 för det var för bökigt och tog för lång tid. jag kan hålla med om det men gör det ändå för kunden betalar för att filtret blir bytt och jag får betalt för att byta det. så håller med dom andra stå på dig man ska inte ta vilken skit som helst.
Sist jag tittade satt batteriet framtill, på förarsidan.
Är det vanligt att kunder springer omkring på golvet och rotar i bilarna som är inne på standard service? Börjar inte servicefolket undra när folk börjar klättra in och ur bil efter bil? Hur mycket spring är det egentligen på golvet med löst folk "s.k. kunder?

Varför får man inte beställa en tid kl 10:00 exempelvis och vara med sin mekaniker när den gör service på sin bil, utan bilen ska lämnas in på morgonen och så blir den "klar" under dagen.

En sak har jag i alla fall lärt mig. Arbeten som är beställda gås igenom innan betalning i kassan, sen skiter jag blankt i om det är 15 personer efter mig på kö för att hämta ut bilen.

Synd att några är så förbaskat långfingriga och kan inte låta bli andras saker. Det drar ned en hel yrkeskår som är stolta över sitt arbete.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Larzan skrev:
Erik86 skrev:tycker det låter förjävligt att folk inte kan respektera andras saker. jobbar sj på volvo verkstad i ludvika. Kan säga som en annan i något tidigare inlägg att det rör sig en hel del folk på verkstaden som inte borde vara där. kunder som springer runt och kollar vad alla andra håller på med. sen att dom har rotat i bagage utrymmet kan ha att göra med att man kollar batteriet och det sitter i skuffen. försvarar inte verkstaden som du har lämnat in bilen till tvärtom du har ju betelet dyra pengar för att få ett arbete gjort och litar på att du får det också. kan säga att har hört när jag har varit på kurs att det var nån verkstad där en hade fått gå för han struntade i att byta kupefilter på s40/v50 för det var för bökigt och tog för lång tid. jag kan hålla med om det men gör det ändå för kunden betalar för att filtret blir bytt och jag får betalt för att byta det. så håller med dom andra stå på dig man ska inte ta vilken skit som helst.
Sist jag tittade satt batteriet framtill, på förarsidan.
Är det vanligt att kunder springer omkring på golvet och rotar i bilarna som är inne på standard service? Börjar inte servicefolket undra när folk börjar klättra in och ur bil efter bil? Hur mycket spring är det egentligen på golvet med löst folk "s.k. kunder?

Varför får man inte beställa en tid kl 10:00 exempelvis och vara med sin mekaniker när den gör service på sin bil, utan bilen ska lämnas in på morgonen och så blir den "klar" under dagen.

En sak har jag i alla fall lärt mig. Arbeten som är beställda gås igenom innan betalning i kassan, sen skiter jag blankt i om det är 15 personer efter mig på kö för att hämta ut bilen.

Synd att några är så förbaskat långfingriga och kan inte låta bli andras saker. Det drar ned en hel yrkeskår som är stolta över sitt arbete.

Det där med att man ska lämna in bilen en hel jävla dag för någonting som tar ex 1-2 timmar är bara bullshit. för det första så betyder det merkostnader & besvär att behöva lämna bilen..... för det andra så är oftast de tider de (märkesverkstäderna) anger för att göra ett jobb överdrivna dvs 4 timmar för ett jobb som tar 2 timmar eller mindre.

Jag åker ALDRIG till en märkesverkstad om jag inte måste utan väljer min favorit mek som gör jobbet snabbt MEDANS MAN VÄNTAR. Det betyder för den sakens skull inte att jag står & blänger övervakande.
av Rådlös
Vill ni höra en till skamlig historia?
Detta var i början på nittiotalet, vi hade fått leasingbilar på jobbet. Vi ansvarade alltså för bilarna som om dom var våra egna och fick själva se till att service och annat sköttes. Men firman betalade driften när vi körde i tjänsten etc.
Eftersom det var nya bilar, var det ett par täta servicebesök på en närliggande märkesverkstad. Jag lämnade in "min", och hämtade den som avtalat.
Några månader senare fick jag en påminnelse om obetalda parkeringsböter! Jag tittade på brevet och grubblade. Både gatuadress och tid var helt omöjliga för mig. Gatan är dessutom helt okänd för mig. Jag vet inte var den ligger. Jag kontaktade polisen, som hade skrivit ut böterna. Dom sa att dom tyvärr inte kunde göra något i det läget. Men betala och gå vidare "från ett annat håll".
Nu hör det till saken att vi jobbade som resemontörer vid den här tiden, och jag skulle iväg på ett långtidsjobb. Därför lämnade jag över ärendet till min chef. Det fanns ju tidskrivning på jobbet, så man visste klart var jag hade varit den aktuella tiden. Så min chef åkte iväg till verkstaden och la upp klara papper på disken. Den aktuella montören, det fanns ju i journalerna, kallades in (ut i kundmottagningen) där fick han en rejäl utskällning av verkstadschefen. Han mumlade någon förklaring om att han behövde kontrollera växellådan, som för övrigt var felfri, och samtidigt gjort ett "litet" ärende. Då hade han fått P-böterna. Han hade sedan "glömt" att betala in dom. Han fick i alla fall ersätta mig för kostnaderna inför "publik" i kundmottagningen. Och jag fick pengarna när jag återkom från resejobbet några veckor senare.

Detta var Bilia i Kista (Sthlm). I fortsättningen valde jag en annan verkstad som låg bättre till för mig. Det var helt annat. Där kände man igen mig, och det räckte att jag sa regnumret, så visste man vem jag var.

Samma verkstad i Kista, gjorde även ett antal grova generalfel på leasingbilarna. Men det drabbade dock inte mig. Bakaxlarna i Volvo 245 har (den modellen) automatisk diffbroms, och kräver därför speciell olja som skulle bytas efter en viss tid. Detta såg inte, visste inte, brydde sig inte om, noterade inte verkstaden. Ett tiotal bakaxlar rasade efter några veckor! Som sagt, det drabbade inte mig, men rejält skamligt ändå.

Vi fick flera år senare lösa in bilarna om vi ville. Min går bra fortfarande, 33 000 mil.
Användarvisningsbild
av Jensen
Rådlös skrev:Vill ni höra en till skamlig historia?
Detta var i början på nittiotalet, vi hade fått leasingbilar på jobbet. Vi ansvarade alltså för bilarna som om dom var våra egna och fick själva se till att service och annat sköttes. Men firman betalade driften när vi körde i tjänsten etc.
Eftersom det var nya bilar, var det ett par täta servicebesök på en närliggande märkesverkstad. Jag lämnade in "min", och hämtade den som avtalat.
Några månader senare fick jag en påminnelse om obetalda parkeringsböter! Jag tittade på brevet och grubblade. Både gatuadress och tid var helt omöjliga för mig. Gatan är dessutom helt okänd för mig. Jag vet inte var den ligger. Jag kontaktade polisen, som hade skrivit ut böterna. Dom sa att dom tyvärr inte kunde göra något i det läget. Men betala och gå vidare "från ett annat håll".
Nu hör det till saken att vi jobbade som resemontörer vid den här tiden, och jag skulle iväg på ett långtidsjobb. Därför lämnade jag över ärendet till min chef. Det fanns ju tidskrivning på jobbet, så man visste klart var jag hade varit den aktuella tiden. Så min chef åkte iväg till verkstaden och la upp klara papper på disken. Den aktuella montören, det fanns ju i journalerna, kallades in (ut i kundmottagningen) där fick han en rejäl utskällning av verkstadschefen. Han mumlade någon förklaring om att han behövde kontrollera växellådan, som för övrigt var felfri, och samtidigt gjort ett "litet" ärende. Då hade han fått P-böterna. Han hade sedan "glömt" att betala in dom. Han fick i alla fall ersätta mig för kostnaderna inför "publik" i kundmottagningen. Och jag fick pengarna när jag återkom från resejobbet några veckor senare.

Detta var Bilia i Kista (Sthlm). I fortsättningen valde jag en annan verkstad som låg bättre till för mig. Det var helt annat. Där kände man igen mig, och det räckte att jag sa regnumret, så visste man vem jag var.

Samma verkstad i Kista, gjorde även ett antal grova generalfel på leasingbilarna. Men det drabbade dock inte mig. Bakaxlarna i Volvo 245 har (den modellen) automatisk diffbroms, och kräver därför speciell olja som skulle bytas efter en viss tid. Detta såg inte, visste inte, brydde sig inte om, noterade inte verkstaden. Ett tiotal bakaxlar rasade efter några veckor! Som sagt, det drabbade inte mig, men rejält skamligt ändå.

Vi fick flera år senare lösa in bilarna om vi ville. Min går bra fortfarande, 33 000 mil.
OK.......
av Patcy
Att läsa det här gör mig både rädd o förbannad. Det är ju ett tag kvar innan den första servicen (10 mån) men man kanske inte ska lämna den till den största auktoriserade verkstaden stan?

Någon som har ett bättre förslag?
Användarvisningsbild
av Orfeous
För dokumentation innan ni lämnar in bilen på verkstad. Ta bilder över hela bilen och skriv upp vad som finns i bilen, mätarställning, bränslemängd i tanken och bilens skick.

Trist att sånna här åtgärder bör tas för att bli säkrare att inget t.ex stulits eller bytts ut.
Men de är iaf ett säkrare sätt och man har bevismaterial om det skulle hända något.

Man bör vända sig till en auktoriserad verkstad.. de gör service och sådant mycket billigare.
Man bygger upp förtroendet för dessa genom mångåriga reparationer och sådant.

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]