- tis 14 jan 2025, 10:05
#1599536
Enligt Volvo ska den nya generationen av batterier kunna laddas till 100 procent på så lite som tre timmar med den nya inbyggda 2-fasladdaren på 6,4 kW. Det låter ju riktigt bra men man anger inte vilken effekt den matande 3-fas boxen måste vara inställd på.
I mitt fall kan jag dynamiskt justera output i min Garobox till mellan 6 och 22 kW vilket är bra i dessa tider flexibla tariffer. Så jag drog ner till 6 kW men nu blev laddtiden mer än det dubbla. Jag har insett att jag troligen får 2 kW per fas.
Kollade med Volvo support vilken effekt varje fas måste ha men fick inget vettigt svar annat än att min bil stödjer den nya 2-fasladdningen.
Så jag vill bara kolla med er att mitt antagande, att den inbyggda 2-fasladdaren på 6,4 kW defacto förutsätter en 3-fasladdare på minst 9,6 kW eller mer stämmer?
I mitt fall kan jag dynamiskt justera output i min Garobox till mellan 6 och 22 kW vilket är bra i dessa tider flexibla tariffer. Så jag drog ner till 6 kW men nu blev laddtiden mer än det dubbla. Jag har insett att jag troligen får 2 kW per fas.
Kollade med Volvo support vilken effekt varje fas måste ha men fick inget vettigt svar annat än att min bil stödjer den nya 2-fasladdningen.
Så jag vill bara kolla med er att mitt antagande, att den inbyggda 2-fasladdaren på 6,4 kW defacto förutsätter en 3-fasladdare på minst 9,6 kW eller mer stämmer?