Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enligt Volvo ska den nya generationen av batterier kunna laddas till 100 procent på så lite som tre timmar med den nya inbyggda 2-fasladdaren på 6,4 kW. Det låter ju riktigt bra men man anger inte vilken effekt den matande 3-fas boxen måste vara inställd på.

I mitt fall kan jag dynamiskt justera output i min Garobox till mellan 6 och 22 kW vilket är bra i dessa tider flexibla tariffer. Så jag drog ner till 6 kW men nu blev laddtiden mer än det dubbla. Jag har insett att jag troligen får 2 kW per fas.

Kollade med Volvo support vilken effekt varje fas måste ha men fick inget vettigt svar annat än att min bil stödjer den nya 2-fasladdningen.

Så jag vill bara kolla med er att mitt antagande, att den inbyggda 2-fasladdaren på 6,4 kW defacto förutsätter en 3-fasladdare på minst 9,6 kW eller mer stämmer?
Efter ett par månaders användande slog det mig att jag inte vet om laddningen alltid belastar samma två faser. Det har betydelse om jag har t.ex. en AC eller en varmvattenberedare som jag vill dra på samtidigt. Om möjligt vill jag undvika att den på samma fas som laddboxen när den levererar till hybriden.

Sommar kåken har 3 x 16A så det är noga med att planera nyttjandet av faserna och struligt att koppla om när man väl har lagt till en ny fantastik elkrävande pryl.
Det är samma faser som kommer att belastas varje gång
Sedan är det så att säkringen klarar lite överlast länge. Drar bilen 16A per fas? Om du inte redan har fler storförbrukare på samma faser, typ pool/spabad eller varmvattenberedaren. Så är nån minut med vattenkokaren inte något problem. AC drar inte heller några mängder långvarigt.
Koppling föll i golvet

Du har väl kontrollerat att du har tillrä[…]

Jadu.... jag förstår precis hur du t&au[…]

Om jag kommer ihåg rätt så ligger[…]

Byta torkarblad själv?

Har använt torkarblad från Bosch Aerotw[…]