Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enligt Volvo ska den nya generationen av batterier kunna laddas till 100 procent på så lite som tre timmar med den nya inbyggda 2-fasladdaren på 6,4 kW. Det låter ju riktigt bra men man anger inte vilken effekt den matande 3-fas boxen måste vara inställd på.

I mitt fall kan jag dynamiskt justera output i min Garobox till mellan 6 och 22 kW vilket är bra i dessa tider flexibla tariffer. Så jag drog ner till 6 kW men nu blev laddtiden mer än det dubbla. Jag har insett att jag troligen får 2 kW per fas.

Kollade med Volvo support vilken effekt varje fas måste ha men fick inget vettigt svar annat än att min bil stödjer den nya 2-fasladdningen.

Så jag vill bara kolla med er att mitt antagande, att den inbyggda 2-fasladdaren på 6,4 kW defacto förutsätter en 3-fasladdare på minst 9,6 kW eller mer stämmer?
Efter ett par månaders användande slog det mig att jag inte vet om laddningen alltid belastar samma två faser. Det har betydelse om jag har t.ex. en AC eller en varmvattenberedare som jag vill dra på samtidigt. Om möjligt vill jag undvika att den på samma fas som laddboxen när den levererar till hybriden.

Sommar kåken har 3 x 16A så det är noga med att planera nyttjandet av faserna och struligt att koppla om när man väl har lagt till en ny fantastik elkrävande pryl.
Det är samma faser som kommer att belastas varje gång
Sedan är det så att säkringen klarar lite överlast länge. Drar bilen 16A per fas? Om du inte redan har fler storförbrukare på samma faser, typ pool/spabad eller varmvattenberedaren. Så är nån minut med vattenkokaren inte något problem. AC drar inte heller några mängder långvarigt.
Jag har lastbalanserare men jag tänker så här. Med en enfas schucko kontakt så vet man alltid vilken fas som belastas men frågan är då hur en laddbox/lastbalanseraren fungerar.

Switchar en laddbox/lastbalanserare mellan faserna så att en fas kan ladda vilken fas som helst på bilen. T.ex. om en fas av någon anledning är otillgänglig fördelas då de två kvarvarande på de två som XC60'n nyttjar eller är det ett 1 till 1 förhållande mellan faserna (straight through). För då kan laddningen helt stanna av även om en fas har fullt med ledig kapacitet.

Och i det här fallet gäller det en ny installation (laddbox/lastbalanserare) där jag inte har samma möjligheter som i stan där det bara är att blåsa på utan måst tänka mig för hur jag fördela förbrukarna.
20FJan skrev: Igår, 20:48 Beror på laddboxen, en del kan med hjälp av lastbalanseringen välja den fas eller faser som är lägst belastad.
Så valet av ladbox och lastbalanserare avgör om jag får en "switchad/mixad" och inte en "straight through" funktion. Jag har kollat men hittat någon information om detta hos någon leverantör så är det någon som har tips på en ladbox/lastbalanserare som kan "switcha/mixa" faserna (eller vad det nu kan heta)?
Mig veterligt finns det ingen lastbalanserare för konsumentmarknaden som kan "switcha" fas. Det en lastbalanserare gör är att dra ner effekten om den blir högre än inställd. De bättre lastbalanserarna kan göra det per fas baserat på annan förbrukning.

Din Volvo, som bara belastar två faser, kan inte utnyttja den tredje fasen bara för att det finns en lastbalanserare. Det lastbalanseraren gör är att se till att ingen av faserna som används överbelastas. Det hela borde egentligen kallas för effektvakt.

Det är fullt möjligt att jag har fel, men jag har svår att se hur en laddbalanserare fritt skulle kunna byta fas baserat på last med tanke på saker som fasordning etc. Och har jag fel hoppas jag att någon rättar mig... ;-)

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]

Gäller tidigare modeller som jag förs[…]

Har varit på en ej Volvo verkstad De få[…]