Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Typ samma symptom hade jag på min V60 när den la av under en utlandsresa 2023 (utanför Berlin på hemväg från Moldavien).

Trots försiktig och hyfsad regelbunden rengöring gav den upp helt utan förvarning.

Det var mer eller mindre full gas som gällde för att orka med trafikens tempo.
av 780xlt
Tack för alla svar !

Jag har nu demonterat sensorn. Den var riktigt rejält smutsig. Jag har gjort rent den alt vad jag kan, även med örontops som jag såg i en video.
Återmonterat, men tyvärr ingen skillnad.
Fortfarande orkeslös motor som inte riktigt svarar på gaspådrag.

Om jag köper en ny sensor och testar med det; är det bara att byta, eller skall den nya liksom registreras in i bilens system på något sätt?

Är det Volvo original som gäller eller finns det bra alternativ ?
av UnleashFusion
780xlt skrev: mån 03 mar 2025, 22:14 Tack för alla svar !

Jag har nu demonterat sensorn. Den var riktigt rejält smutsig. Jag har gjort rent den alt vad jag kan, även med örontops som jag såg i en video.
Återmonterat, men tyvärr ingen skillnad.
Fortfarande orkeslös motor som inte riktigt svarar på gaspådrag.

Om jag köper en ny sensor och testar med det; är det bara att byta, eller skall den nya liksom registreras in i bilens system på något sätt?

Är det Volvo original som gäller eller finns det bra alternativ ?
fanns en äldre tråd just om det; viewtopic.php?t=137597
har du en felkodsläsare som kan rensa felkoden vore det bäst, eventuellt om du har någon kompis som kanske har en sådan.

Du kan eventuellt kolla med din Volvo ÅF vad sensorn kostar: https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... 0sEDnDo_KW enligt skandix "skall den kosta runt 500-700kr)
annrs skall bosch vara samma som "volvos" men betydlgt billigare: https://www.trodo.se/sensor-laddtryck-b ... gKVFfD_BwE

lägger in även fjohans sensor(genom artikelnumret på bosch): https://www.trodo.se/sensor-laddtryck-b ... 61-230-423
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
När Bilia bytte på min V60 (4-cyl VEA) i augusti 2023 kostade delen 1512:- exkl. bytet på 330:-.
Till min bil har den art.nr 31405341.
Användarvisningsbild
av apersson850
UnleashFusion skrev:Har du en felkodsläsare som kan rensa felkoden vore det bäst...
Åtminstone i mitt fall fanns det alltså ingen felkod. Givaren bara slutade fungera vettigt.
Jag pillrade isär den gamla efter bytet. Den såg hur ren och fin och bra ut som helst, men den fungerade inte.
Användarvisningsbild
av apersson850
UnleashFusion skrev:Precis det är den
Nej, det är det inte alls. Det finns en tryckgivare där också, men det är inte den som är TMAP-givaren. Den sitter i stället vid det nedre vänstra hörnet på laddluftkylaren.
av 780xlt
apersson850 skrev:
UnleashFusion skrev:Precis det är den
Nej, det är det inte alls. Det finns en tryckgivare där också, men det är inte den som är TMAP-givaren. Den sitter i stället vid det nedre vänstra hörnet på laddluftkylaren.
Är det alltså 2 olika sensorer ?
Den som har Volvonummer 31216308 / Bosch 0261230219 som är en tryckgivare: är det inte den som vi pratar om ?

Finns det någon bra bild över var den andra givaren sitter ?
Användarvisningsbild
av apersson850
Artikelnumren har jag inte koll på men det är två olika givare. Den som sitter upptill vid insuget är en tryckgivare enbart, den som sitter vid nedre vänstra hörnet på laddluftkylaren är en kombinerad temperatur- och tryckgivare (TMAP = Temperature and MAnifold Pressure).

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]