Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ingo86
Hej, ny här på forumet.

började med att check lampan för avgasrening på våran v70 d4 163hk 2014 tändes. Bilen är precis som vanligt att köra märks inget på den. Bilen behövdes servas så då gjordes även en felsökning. Det man kom fram till på skobes var att temp/tryckgivare inloppsluft (VO31216308) var trasig. De fick inte byta den då volvo skulle ha 2591kr för att byta den. Så köpte en lika dan (bosch) dock inte hos volvo för 359kr har precis bytt den och lampan slocknar inte.
Har tyvärr inte nått protokoll från felsökningen med felkod. Kan man begära ut det i efterhand?

Men tror ni man måste ha ett diagnostikverktyg för att ta bort felkoden för att släcka lampan, eller borde lampan slockna när jag bytt givaren?

hemskt tacksam för hjälp!
av ingo86
ingo86 skrev:Hej, ny här på forumet.

började med att check lampan för avgasrening på våran v70 d4 163hk 2014 tändes. Bilen är precis som vanligt att köra märks inget på den. Bilen behövdes servas så då gjordes även en felsökning. Det man kom fram till på skobes var att temp/tryckgivare inloppsluft (VO31216308) var trasig. De fick inte byta den då volvo skulle ha 2591kr för att byta den. Så köpte en lika dan (bosch) dock inte hos volvo för 359kr har precis bytt den och lampan slocknar inte.
Har tyvärr inte nått protokoll från felsökningen med felkod. Kan man begära ut det i efterhand?

Men tror ni man måste ha ett diagnostikverktyg för att ta bort felkoden för att släcka lampan, eller borde lampan slockna när jag bytt givaren?

hemskt tacksam för hjälp!
uppdaterar, bilen går mestadels korta körningar, vanligt med ger problem?
av ingo86
StefanN skrev:Har du fått en felkod måste den ju släckas, den försvinner inte av sig själv.
Det har du väl förstås rätt i!

Vad kan en volvoverkstad tänkas vilja ha för att släcka en lampa tror ni? Med tanke på att byta givaren och arbete landade på 2490kr, det tog ju mig ca 60 sekunder att byta givaren samt att den kostade 359kr i inköp så blir man lite fundersam :???:

Passar även på att ställa fråga nr2, finns det något allternativ istället för vida dice som är vettigt? Kör apple och vida dice verkar inte kompatibelt med apple? Blev inte riktigt klok på heller om det funkar till min bil 2014?

Tack för snabbt svar! :D
av Rådlös
Jag vet inte vad en Volvoverkstad vill ha för att släcka en felkod, men kostnaden innehåller flera "poster". Först skall man skriva ut en arbetsorder och då skall det kollas upp vilka instrument och eventuellt vilka verktyg som behöver användas. Sedan skall det avdelas en mekaniker till jobbet. Hans lön räknas förmodligen i hela timmar? Kanske också en ledig arbetsplats på golvet. I vissa fall kanske det behövs nya reservdelar. Då skall dom rekvireras från ett förråd. Om det är något mycket speciellt kanske det förrådet ligger i Göteborg eller någon annan plats långt bort. Du ser, det kan kosta hur mycket som helst.

Så kostnaden är mångfalt större i byråkrati än själva släckningsjobbet. Försök med en liten fristående verkstad i stället, men fråga först om dom kan och vill göra jobbet. Det brukar finnas verkstäder som säger i sin reklam: "Vi släcker 2'or (efter besiktning) eller felkoder". Kolla med några sådana ställen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns felkoder med olika allvarlighetsgrader. En del återställs aldrig av sig självt, en del återställs om felet försvinner och inte återkommer under ett antal körningar och några försvinner så snart felet försvinner.
av ingo86
apersson850 skrev:Det finns felkoder med olika allvarlighetsgrader. En del återställs aldrig av sig självt, en del återställs om felet försvinner och inte återkommer under ett antal körningar och några försvinner så snart felet försvinner.

Jo det förstår jag. Tänker ändå att man måste släcka felkoden för att se om jag bytt rät komponent nu när den inte har släckts av sig självt. Antar att det finns ett knippe prylar till som kan spöka på sammas elkod :roll:
Packbox kamaxel

Är de samma packbox på avgas och insug […]

Ny Kartuppdatering

Mottager alla tips frân kunniga personer. Ib[…]

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&ari[…]

AdBlue i slutröret är aldrig bra. Den sp[…]