- fre 03 jan 2025, 15:04
Det finns en mjukvaruuppdatering (släpptes tidigt i somras) avsedd att förlänga livslängden på det laddningsbara backup-batteriet som sitter i MY 2017-2023 (och vissa -24). Uppdateringen gör att laddaren bättre klarar att balansera ett pack där ena cellen börjar svikta.
Köper man reservbatteri från Volvo så får man ett pack med 2 st Tadiran TLI-1550HC, ett betydligt säkrare kort än de bekymmersamma EVE-batterierna (2x PLM1550 plus säkerhetselektronik) som gick till Volvos monteringslina. Tadiran har i praktiken mycket längre livslängd. Jag har inget minne av att det fanns någon "livslängdstimer" i mjukvaran, jag kan ha fel
Köper man reservbatteri från Volvo så får man ett pack med 2 st Tadiran TLI-1550HC, ett betydligt säkrare kort än de bekymmersamma EVE-batterierna (2x PLM1550 plus säkerhetselektronik) som gick till Volvos monteringslina. Tadiran har i praktiken mycket längre livslängd. Jag har inget minne av att det fanns någon "livslängdstimer" i mjukvaran, jag kan ha fel

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65400 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..
Ny kupefläkt och nytt batteri monterat