Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Det finns en mjukvaruuppdatering (släpptes tidigt i somras) avsedd att förlänga livslängden på det laddningsbara backup-batteriet som sitter i MY 2017-2023 (och vissa -24). Uppdateringen gör att laddaren bättre klarar att balansera ett pack där ena cellen börjar svikta.
Köper man reservbatteri från Volvo så får man ett pack med 2 st Tadiran TLI-1550HC, ett betydligt säkrare kort än de bekymmersamma EVE-batterierna (2x PLM1550 plus säkerhetselektronik) som gick till Volvos monteringslina. Tadiran har i praktiken mycket längre livslängd. Jag har inget minne av att det fanns någon "livslängdstimer" i mjukvaran, jag kan ha fel :-)
av least
Erik Å skrev: fre 03 jan 2025, 15:04 Det finns en mjukvaruuppdatering (släpptes tidigt i somras) avsedd att förlänga livslängden på det laddningsbara backup-batteriet som sitter i MY 2017-2023 (och vissa -24). Uppdateringen gör att laddaren bättre klarar att balansera ett pack där ena cellen börjar svikta.
Köper man reservbatteri från Volvo så får man ett pack med 2 st Tadiran TLI-1550HC, ett betydligt säkrare kort än de bekymmersamma EVE-batterierna (2x PLM1550 plus säkerhetselektronik) som gick till Volvos monteringslina. Tadiran har i praktiken mycket längre livslängd. Jag har inget minne av att det fanns någon "livslängdstimer" i mjukvaran, jag kan ha fel :-)

Vad jag kan se så är TLI-1550 batterierna iaf tre år nyare, så det kan vara därför dessa har en bättre teknisk profil?

Och menar du att dessa batterier inte har den säkerhetskretsen som de andra har? Det låter underligt att högpresterande primärceller skulle sakna detta skydd.

Ser nu att 1550 har ett inbyggt skydd som stänger ner kemin vid en intern temperatur på 130 grader, så de har ett inbyggt skydd.

(Man kan enkelt se vilket batteri-pack man har då TLI-1550HC är made in Israel, medan EVE är kinesiska celler.)
Användarvisningsbild
av Erik Å
least skrev: fre 03 jan 2025, 16:13 ..Och menar du att dessa batterier inte har den säkerhetskretsen som de andra har? Det låter underligt att högpresterande primärceller skulle sakna detta skydd.
Ser nu att 1550 har ett inbyggt skydd som stänger ner kemin vid en intern temperatur på 130 grader, så de har ett inbyggt skydd.
Cellerna från både Tadiran och EVE har inbyggd "thermal shutdown separator". Den fungerar utmärkt på Tadirans celler men märkligt nog inte lika bra på EVEs :-/ Tro mig, jag har gjort många tester. Svårt att förklara, EVE hade ingen aning. Jag misstänker att de använder i princip samma separator.
Därför fick EVE-packen ett inbyggt kretskort med skyddselektronik. Tadiran-packen förlitar sig på ett par inbyggda PTC-säkringar.
Jämför man datablad på Tadiran vs EVE så ser kineserna ut att prestera bättre. Men så är det icke i praktiken :oops: Tadiran kunde inte leverera periodvis, det var därför EVE kom in i bilden.
Ett Tadiran-batteri ska lätt klara 10 års livslängd i vår klimatzon, det var detta systemet designades för.
av Gelis
Xanthopteryx skrev: fre 03 jan 2025, 14:22 Jodå, det finns att köpa på annat håll. Huruvida man kan nolla ysstemet själv vet jag inte då jag inte testat då jag inte har någon bil tillgånglig att testa på med min scanner.
Jo men det vet jag, funkar inte med någon scanner. Kräver ny programvara. OBS jag pratar om-17 och nyare.
Var finns det att köpa, jag pratar om 8 volt made in Israel. Artikel nr 31450445. 8 volt är ganska special.
av least
Piratbatterierna håller inte 8 volt, och det är inte heller säkert att de mår bra att laddas av laddkretsen som är anpassad för just 8 volt (2 x 4 volt).
Jättemärkligt med 8V. En misstanke är att man inte anger nominell spänning utan laddad spänning till 8V (ej fulladdat batteri).
Nominell spänning ligger hos lithiumbatterier på cirka 3,6-3,7 och max spänning på 4,3 till 4,3 (LiFe runt 3,6 till 3,8 samt då även en lägre nominell spänning).
4V motsvarar på de flesta sorterna runt 80 procent laddning.

Det är lite som exempelvis Dewalt som kör med sina 18V-batterier till verktyg, i Europa.
I USA är det 20V. Men, det är exakt samma batteripackar! Bara att man benämner annorlunda.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ladda för Guds skull aldrig Li-jon till 4.3V per cell.
4.10V är absolut maximum. De tidigare nämnda batteritillverkarna är väldigt tydliga med detta.

Apropå lösa celler, jag tror inte på idén att byta celler i ett EVE-pack; cellerna har skräddarsydda svetsade lödfanor som är lödda på ett trångt mönsterkort som råkar vara limmat mot cellerna.
Möjligen skulle man kunna byta celler i ett Tadiran-pack om man får tag i lösa celler med svetsade lödfanor. Lätt blir det inte. Pluspolen är av kobolt om jag minns rätt, glöm tanken att löda fast något på den :-)

Värt att nämna, äldre Volvo (fram till ca 2016-2017) som har VoC-enheten placerad under instrumentbrädan, har ett 1-cells icke laddningsbart Tadiran TLM1550. Det verkar inte finnas någon annan batteritillverkare i världen som gör 4V primärceller. Inte ens franska SAFT (som ÄGER Tadiran) vet hur man gör sådana :-/ Svart magi inblandad? :-D
Ännu äldre bilar har en 3.6V "C"-cell LiMnO2 primärcell
Någonstans runt MY 2023-2024 gick det in en ny VoC lösning, förmodligen med helt annat backupbatteri
Det beror helt och hållet på typa v cell - finns en drös olika varianter.
Till exempel Panasonic NCR18650B har en maximal laddspänning på 4,20V (+-0,03V).
Samsung ICR18650-32A har å andra sidan 4,35 +- 0,03.
Tadiran HLC-1020 har dock 3,95V och Tadiran TLI-1020A 4,1V.

Läsa produktdatabladet för den cellen man vill ladda är säkrast kort.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]