- lör 15 dec 2007, 09:47
#158017
Grammse, är tämligen säker på att fartbegränsaren inte sitter i färdskrivaren. På de gamla bilarna var det en liten elektrisk motor som styrde gaslänkaget och var kopplat till hastighetsmätaren.
På nya bilar är jag rätt säker på att de sitter i vagn eller motorstyrenheten men jag kan ta reda på det och återkomma på måndag :) Den går nämligen att programmera om.
S60Turbo skrev:Antar att det är lika jobbigt och sitta och "parera" med gaspedalen i personbilen också bakom någon som ligger i 110, så det är väl bara att stämpla pedalen i golvet där också och dra fram i 220? :???:Du får tänka på också att lastbilschafförer kör väldigt mycket längre sträckor än vad man gör med sin vanliga personbil. Det blir rätt tröttsamt att sitta och parera då. Farthållare är en grej som många äldre inte riktigt har lärt sig hantera än :lol:
Är det så fruktansvärt jobbigt att hålla gasen på rätt ställe så går det ju alltid att nyttja farthållaren!
...eller det kanske är den som saknas! Då förstår jag varför man måste lägga en tegelsten på gaspedalen, så man kan lägga upp fötterna på instrumentbrädan och koppla av! 8)
Då är det ju klart svårt att nå bromspedalen också om man ser en personbil i sidospegeln som kommer i omkörningsfilen..
Det enklaste alternativet återstår, dvs slå på blinkersen och lägg dig på omkörning! :evil:
Grammse, är tämligen säker på att fartbegränsaren inte sitter i färdskrivaren. På de gamla bilarna var det en liten elektrisk motor som styrde gaslänkaget och var kopplat till hastighetsmätaren.
På nya bilar är jag rätt säker på att de sitter i vagn eller motorstyrenheten men jag kan ta reda på det och återkomma på måndag :) Den går nämligen att programmera om.
Volvo 360 GLE -85
Volvo V40 2.0T Blackline -00
Porsche 944 Turbo -86
Porsche 944 S2 -91
Porsche 944 -85
Volvo V40 2.0T Blackline -00
Porsche 944 Turbo -86
Porsche 944 S2 -91
Porsche 944 -85