Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av LarsGunther
Hej, min 940 har sedan att jag köpt den haft hög tomgång. När man startar kan tomgången vara ok, eller tom starta dåligt. När den är varm kan tomgången vara på 1600, ibland upp mot 1900.

Nu när jag monterat ut tomgångsventilen är den stängd, med en ksk 3mm glipa öppen. När jag sätter 12V på den öppnar den helt. Överallt där jag läst står det att den ska göra motsatsen... Stämmer det, eller finns det en sån variant också? Har min förskjutits på något sätt?
Senast redigerad av 1 LarsGunther, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Den är fjäderbelastad stängd (nästan stängd) mot en fast (Ej justerbar) stopp. Du kan med diagnostik boxen "provköra" den i testläge 3. Ett enkelt test på tomgången är att med en tång klämma ihop slangen till tomgångsmotorn när motorn går på tomgång. Då ska motor stanna eller i alla fall gå ner ordentligt i varv. Gör den inte det har du en läcka någonstans. Börja med att kolla på alla vakuum slangar vid insug och oljefälla. Kolla även spjällhus, gasspjäll spjällkontakt så det fungerar som det ska
av LarsGunther
Tack för tipsen/förklaringarna, testade allt du skrev idag... Enligt mig verkar det som att allt funkar som det ska, tomgångsventilen öppnades ett par gånger vid diagnos o om man klämmer åt går motorn ner på ksk 450rpm. Spjällhus, oljefälla osv har jag gjort rent... Blir väl att söka igenom bränslesystem imorn, ifall inte någon av er har smartare ideer!
av TioTusenKRBil
Rent generellt hade jag kikat efter luftläckor, och annars om den går magert. Har du kollat om det blir några felkoder? Du lär väl ha blinkläsaren under huven om det är en tidig 940 tror jag.
av LarsGunther
Ända felkoden jag fick var 2-2-3 alltså tomgångsventil... Försökte leta läckor med startgas och hittade ingen förändring i varv. Tändstiften är helt svarta om det hjälper. CO-värde vid besiktningen låg på 2,5 så gick igenom, men är ju högt om jag förstår de rätt.
En till grej är att den visst startar bra o går ok när man drar ut lmm sladden, tomgång på 1000 varv hela tiden.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om BTR-en går sönder kan det läcka in bensin till insuget den vägen. Ta loss den klena slangen vid insuget och sug i den. Smakar det bensin, är den kass.
av LarsGunther
IMG_20240208_192108.jpg
IMG_20240208_192108.jpg (4.16 MiB) Visad 1044 gånger
Har kollat btr-en, den verkar vara ok, håller vakuum me tungan och inga som helst tecken på bensin. (den är även bytt tror jag, då det låg en gammal i bilen vid köp)
Såg att en slangingång på bränslepumpen är pluggat (bild) hittar ingenstans där den skulle kunna gå, men om någon vet vart så kan ni gärna skriva det.
Utöver det, kan det vara tempmätaren tro? som tror att det är kallt i motorn?
av TioTusenKRBil
Går inte den där rakt in i påfyllningsslangen? Verkar som din bil är bytt från någon sorts anti-slangning till gamla stilen. Kan ha fel**
av LarsGunther
Hej jag har letat vidare lite mer ang tomgång, utan större framgångar.

Startproblemen har dock förvärrats...nu startar den ca 1 av 4 gånger man vrider om nyckeln. Har mätt igenom lite och det mesta verkar ok. Resistansen i vevaxelgivaren är ca 155 ohm. Spänningen in till stift 2 är 3V med kontakten urdragen, men med kontakten ihop fick jag inget värde alls. Fick ingen spänning ut heller på stift 1. Har beställt en ny givare nu, men kan det verkligen vara den som beter sig så, eller är de nån styrning/kabel som spökar?

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]