Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag hittade samma bild under hjulupphängning, inte dämpare/fjädrar där jag först tittade. Bussningen hör till länkarmen, inte till krängningshämmaren:)
hjulupphängning.jpg
hjulupphängning.jpg (107.68 KiB) Visad 757 gånger
Det verkar alltså helt riktigt som det skall va en bussning, men din bussning verkar ha delat på sig, eller krupit ut från sitt "hål". Mest troligt sitter det en bussning på andra sidan om du demonterar och tittar noga. Eftersom den krupit ut så tryckes troligen krängsningshämmaren mot andra sidan, vilket gör att det blir för trångt för dämparen.

Min Massey Ferguson har ingen krängningshämmare och någon gång när det var ny har den iallafall godkänts :)
Tack för era svar. Ska ringa till Rejmes idag och se om det finns några bussningar att beställa. Verkar ju som sagt att den på vänster sida delat på sig eller kommit ur sitt säte.
Återkommer!

//Rickard
av JE Jr
Hej!

Nivomaterna till multilink MK2 (dvs 960 95-97 och S/V90 97-98) finns i 2 olika utföranden,
Ena är med dämparkroppen uppåt, och den andea är med dämparkroppen nedåt, så du får kolla på dina vilken modell det är innan du monterar.

Ang. krängningshämmaren så sitter det som nån redan visat, en bussning i länkarmen, och på dne med "en distans" så håller bussningen på och kryper ur, och på den andra sidan när den ligger dikt an mot länkarmenser det också lite konstigt ut, som att den bussningen är lite intryckt.

MVH
JE Jr skrev:Hej!

Nivomaterna till multilink MK2 (dvs 960 95-97 och S/V90 97-98) finns i 2 olika utföranden,
Ena är med dämparkroppen uppåt, och den andea är med dämparkroppen nedåt, så du får kolla på dina vilken modell det är innan du monterar.

Ang. krängningshämmaren så sitter det som nån redan visat, en bussning i länkarmen, och på dne med "en distans" så håller bussningen på och kryper ur, och på den andra sidan när den ligger dikt an mot länkarmenser det också lite konstigt ut, som att den bussningen är lite intryckt.

MVH

De nivåmaterna jag köpt är markerade med "Top" och "Side" på den smala delen så den ska vara uppåt. Grabben vi köpte bilen av sa att nivåmaterna han hade monterad av satt med den stora/tjocka delen nedåt så det bör vara rätt.
Hej,
Då var det dags igen för lite mek.. :)
Har fått hem ny bussning som är till hålet dit krängningshämmaren skall fästas emot. Dock ser denna lite annorlunda ut, den har lite längre "kropp" men dimensionen på själva hylsan stämmer.
Dock är det ett helvete att få den på plats. Gjorde som en egen press som jag gjort i min ungdom men den blir för vek.. Har även försökt knacka in den men jag kommer inte riktigt hela vägen. Är kanske någon cm kvar till den är hela vägen in i sitt säte. Måste man ha något specialverktyg för att få den på plats?

//Rickard
Bilagor
20240217_110604.jpg
20240217_110604.jpg (3.33 MiB) Visad 486 gånger
20240205_192935.jpg
20240205_192935.jpg (3.64 MiB) Visad 486 gånger
Borde gå att pressa in den som du gör. Se till att hålet är rent och smort samt lägg in bussningen i frysen innan så den krymper någon mikrometer.

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]