Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1568035
Jag tror inte det finns någon som helst risk med att koppla ur kablarna och få motorn varm..dumma ingenjörer som pillat för mycket. Man ska inte gräva i saker som redan fungerar...suck Volvo!!!
Fick jag välja värme mellan kupe eller motorn, så vinner motorn alla dar i veckan.
Läste i Bilsport att: en ren kallstart från -10 upp till arbetstemperatur av motorn, sliter lika mycket som 80 varmkörda mil.
Stämmer eller ej?!?! Inte långt ifrån iallafall tror jag.
#1568725
Jag har testat nu med urkopplad ventil - det behövs ingen ir-termometer eller nån annan teknik för att avgöra om motorn blir uppvärmd av värmaren. Hela motorn blir verkligen ljummen och inte bara nån slang som går in till kupén.
Känns bra att slippa en kallstart till i vinter.
Så tack igen för tipset @EmilWärn
#1568748
Tog bort slangen till luftfiltret helt, då var det betydligt lättare att jobba. Ventilen sitter ju rätt långt ner. Så jag jobbade uppifrån. Kollade från hjulhuset med, men där lyckades jag inte få loss kontakten som sitter rätt hårt. Det sitter en låsning som man ska trycka in samtidigt som man drar typ.
#1568751
Okej. Var och kollade på min v60 my21 B4 och det är rätt trångt.

20240127_195238.jpg
20240127_195238.jpg (2.41 MiB) Visad 618 gånger
Ska väl vara den ventilen!?

Mvh
Per
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]