Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Med hjälp av en OBDII-dongel och mobilapp (Torque, CarScanner etc, går det att se motortemp osv. Tänker då efter en tids körning med värmaren och sedan start av "kall" motor, för att omgående se om kylarvattnet blivit uppvärmt eller inte.
Nu har jag en Volvo som värmer både kupe & motor och låter värmaren fortsätta gå tills jag ser att vattnet kommit upp till ca 80-85 grader, sen stänger av manuellt. (utan värmaren tar det en evighet)
Gillar inte autoläget för värmaren, då den ständigt hoppar igång några minuter för att sedan stänga ner sig . Med lite otur står man still vid ett rödljus och får in halvt oförbrända avgaser. Enligt appen ser jag heller inga behov med tillskottsvärme, då tempen sällan sjunker under 80 grader. Med -35 skulle jag definitivt använda den, men en vanlig svensk slaskvinter ser jag den funktionen som onödig.
Om det nu stämmer att Volvo tog bort förvärmning av motorn från MY19 (1846) så är det riktigt jävla dåligt...
Då jag sneglar på att införskaffa en V60 -21 får det isåfall bli att installera motor/kupévärmare som komplement till bränslevärmaren. Har så idag på min V70 MY14 och ser det som hög prio ifall nu inte motorn längre värms på senare modeller... Ett magplask av Volvo... Vore det inte till fördel med varm motor vid start under vintern...då är väl kupén strunt samma egentligen då den kommer upp i behaglig temp hyfsat snabbt efter start i alla fall..

Marknadsförs som premiumbil men ibland undrar man hur de tänkte med att spara in på vissa ganska väsentliga delar, samt att man läser här på forumet att de är långt ifrån färdigutvecklade osv... Säkert bra bilar överlag fortfarande och jag är ännu inne på att byta från V70 MY14 -> V60 MY21
Defa har "riktiga" slangvärmare till dom flesta Volvo modellerna. Det är bara be sin Volvo verkstad montera en sådan:)
Monterade elektrisk värmare & kupéuttag hos Bilbolaget. Det är en calixvärmare som värmer och pumpar runt kylarvätskan.

Totalt gick det på 10 300kr, så verkligen inte billigt men är mycket värt att ha sluppit frusna dörrar nu när det varit -20 på mornarna.
Hej på er!
Nu ska ni inte förhasta er och installera elektrisk motorvärmare i onödan. Det går enkelt att åtgärda problemet med att parkeringsvärmaren endast värmer hytten. Det går att programmera med ett program som heter orbit, men det rekommenderar jag inte p.g.a. den årliga licensen på 100 euro om man inte vill konfigurera om andra saker också förstås.

Jag håller på och testar ett annat sätt på min V60 T6 hybrid my21.

Det är den här ventilen som får ström och stänger av cirkulationen till motorn vid förkonditionering. När webaston används för tillskottsvärme blir spolen till ventilen strömlös och det av webaston uppvärmda vattnet cirkulerar då också via motorn.
https://ibb.co/YNCKk4V

Här kan man se bypass ventilens placering.
https://ibb.co/6F03jcC

Eftersom det är trångt och helt omöjligt att nå ventilens stöpsel så fick jag följa kablaget från ventilen i stället. Ventilens kablage går in i kabelstammen under luftfilterboxen.
https://ibb.co/F7rLdrG

I skyddsslangen finns fem kopplingstrådar, de tre extra trådarna ( blå/gul, brun/grå och svart) går till en cirkulationspump som syns från hjulhuset.
https://ibb.co/FXg9kK5

Orange/grå och svart går alltså till bypass ventilen. Men vi har två svarta kopplingstrådar (jord). På min bil var trådarna till bypass ventilen aningen klenare så jag chansade och klippte orange/grå och den klenare svarta tråden. Mätte en resistans på 11,5 ohm mellan trådarna för att kontrollera att de gick till ventilen.
https://ibb.co/FgLMNkH

Sen kopplade jag ett 10 ohms motstånd mellan trådarna. Nu värmer webaston även motorn vid förkonditionering.

Motståndet blir ordentligt varmt, 125 grader efter 5 minuter med webaston på så det bör placeras därefter och skruvas fast mot karossen för kylning. Det gjorde inte jag men istället för att flytta det så tog jag bort det och lämnade trådarna avklippta för test. Har kört bilen någon vända sedan detta utan att ha fått någon felkod, men tror nog den dyker upp de närmaste dagarna.

Jag kan meddela här mot slutet av nästa vecka hur det har gått. Ifall Volvon är så pass "dum" att det inte dyker upp någon felkod så är det alltså högst 15 minuters jobb att gräva fram rätt kopplingstråd och klippa den. Ifall motståndet behövs blir det väl ca. en timmes jobb med lödning och att man nästan måste skarva trådarna för att knna placera motståndet vettigt.

Motorlampan kan också tändas i och med att de nya avgaskraven kräver att bilen utför en self check vilket innebär att motorns givarvärden övervakas 6-8 timmar efter att motorn stängts av. Om en givare visar konstiga värden under den tiden så tolkar bilen det som att givaren är trasig. Men jag tror inte att det kommer att bli problem på volvo eftersom de säljer elektriska motorvärmare till sina bilar. Motorn kan väl inte veta om den värms med fossila bränslen eller el.

Hoppas bilderna syns, annars tar jag gärna emot hjälp med dem.

Med vänliga hälsningar från Österbotten
//Emil Wärn
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]