Hej på er!
Nu ska ni inte förhasta er och installera elektrisk motorvärmare i onödan. Det går enkelt att åtgärda problemet med att parkeringsvärmaren endast värmer hytten. Det går att programmera med ett program som heter orbit, men det rekommenderar jag inte p.g.a. den årliga licensen på 100 euro om man inte vill konfigurera om andra saker också förstås.
Jag håller på och testar ett annat sätt på min V60 T6 hybrid my21.
Det är den här ventilen som får ström och stänger av cirkulationen till motorn vid förkonditionering. När webaston används för tillskottsvärme blir spolen till ventilen strömlös och det av webaston uppvärmda vattnet cirkulerar då också via motorn.
https://ibb.co/YNCKk4V
Här kan man se bypass ventilens placering.
https://ibb.co/6F03jcC
Eftersom det är trångt och helt omöjligt att nå ventilens stöpsel så fick jag följa kablaget från ventilen i stället. Ventilens kablage går in i kabelstammen under luftfilterboxen.
https://ibb.co/F7rLdrG
I skyddsslangen finns fem kopplingstrådar, de tre extra trådarna ( blå/gul, brun/grå och svart) går till en cirkulationspump som syns från hjulhuset.
https://ibb.co/FXg9kK5
Orange/grå och svart går alltså till bypass ventilen. Men vi har två svarta kopplingstrådar (jord). På min bil var trådarna till bypass ventilen aningen klenare så jag chansade och klippte orange/grå och den klenare svarta tråden. Mätte en resistans på 11,5 ohm mellan trådarna för att kontrollera att de gick till ventilen.
https://ibb.co/FgLMNkH
Sen kopplade jag ett 10 ohms motstånd mellan trådarna. Nu värmer webaston även motorn vid förkonditionering.
Motståndet blir ordentligt varmt, 125 grader efter 5 minuter med webaston på så det bör placeras därefter och skruvas fast mot karossen för kylning. Det gjorde inte jag men istället för att flytta det så tog jag bort det och lämnade trådarna avklippta för test. Har kört bilen någon vända sedan detta utan att ha fått någon felkod, men tror nog den dyker upp de närmaste dagarna.
Jag kan meddela här mot slutet av nästa vecka hur det har gått. Ifall Volvon är så pass "dum" att det inte dyker upp någon felkod så är det alltså högst 15 minuters jobb att gräva fram rätt kopplingstråd och klippa den. Ifall motståndet behövs blir det väl ca. en timmes jobb med lödning och att man nästan måste skarva trådarna för att knna placera motståndet vettigt.
Motorlampan kan också tändas i och med att de nya avgaskraven kräver att bilen utför en self check vilket innebär att motorns givarvärden övervakas 6-8 timmar efter att motorn stängts av. Om en givare visar konstiga värden under den tiden så tolkar bilen det som att givaren är trasig. Men jag tror inte att det kommer att bli problem på volvo eftersom de säljer elektriska motorvärmare till sina bilar. Motorn kan väl inte veta om den värms med fossila bränslen eller el.
Hoppas bilderna syns, annars tar jag gärna emot hjälp med dem.
Med vänliga hälsningar från Österbotten
//Emil Wärn