Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Är motorn riktigt varm ska fläkten gå efter du tänkt av motorn. Är du helt säker på att det är fel på toppackningen? Går det in vatten i oljan, behöver inte motorn bli varm och börja koka. Det blir lätt kondensvatten blandning på oljelocket och även insidan ventilkåpan nu på vintern om man kör mycket korta sträckor. Är oljestickan oljefärgad, är det kondens. Att motorn blir varm kan ha andra orsaker också.
Jag var ute en snabb tur ner till postombudet. 2km totalt. Bilen har stått sen kl 09.00 imorse. Aldrig hänt innan att fläkten gått efter att tändningen varit avstängd. Vätskan i expansionskärlet var nästan uppe vid locket och det hade tryckts ut lite. Temperaturmätarn stod på normalt läge.
Kollade aldrig stickan. Jag har inte under mina 10år aldrig haft vit gegga under locket innan. Kollar iofs inte dagligen men iaf några ggr per år. Jag har även läckage vid vattenpumpens packning mot motorblocket. Tror det även under en tid varit läckage från toppen men då ut i motorrummet.
Vad skulle det kunna vara annars?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Elfläkten kan även gå om det är fel på temp.givaren, styrboxen har då inte en susnining om hur varm eller kall motorn är, och låter fläkten gå "för säkerhets skull".

Men, om det är så att det läcker ut kompression i kylsystemet så borde det stinka avgaser i expansionskärlet. Riktigt stinka...
Lucif3r skrev: tor 14 dec 2023, 19:30 Elfläkten kan även gå om det är fel på temp.givaren, styrboxen har då inte en susnining om hur varm eller kall motorn är, och låter fläkten gå "för säkerhets skull".

Men, om det är så att det läcker ut kompression i kylsystemet så borde det stinka avgaser i expansionskärlet. Riktigt stinka...
Med tanke på att det såg ut att vara högt tryck där vågade jag inte skruva loss locket. Men det stinker kanske nu i efterhand med?
Kollat igen.
- inget skum eller vitt på oljestickan.
- ingen vit rök under tomgång
- tomgångskörde med kylarlocket av i ca 10min, kristallklart kylarvatten. Inga avgaser eller bubblande.
- nivån höjdes, satte på locket gasade lite och nivån sänktes något.
- men noterade att tempmätarn gick upp ganska snabbt till normalt läge och det var hela tiden iskall luft när jag satt maxvärme i kupén. Slangen mellan kylare och termostat blev ljummen. Slangen mellan vattenpump och kylare kall. Dock var pumpen ganska varm.
- fläkten gick aldrig igång. Blev väl kanske inte tillräckligt varm

Kan det vara termostaten som inte öppnar?
Senast redigerad av 1 volvorullar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
I så fall en billig chansning. Med Ok termostat ska både övre och nedre kylarslangar vara lika varma innan motorn kokar, om kylaren är Ok. Är slangarna till/från kupe varma? Med full värme på ska båda vara lika varma.
Användarvisningsbild
av Cotag
volvorullar skrev:kristallklart kylarvatten
Och du har glykol på?
Ja alltid rätt mäng glykol, alltså kristallklart som att jag kan se igenom det, alltid kört med Volvos gröna glykol som är rekommenderad för bilen. Ska testa att byta termostat.
Jag bytte kylare för ca 4år sedan sedan
Bilagor
IMG_2853.jpeg
IMG_2853.jpeg (2.96 MiB) Visad 479 gånger
Fått tag på två termostater från olika fabrikat som enligt försäljarna ska passa min bil men dom ser lite olika ut. Den ena har även något hål för att släppa igenom luft? Som den andra inte har. Är det ok att använda utan hål. Är tänkt till två likadana bilar men det fanns bara 1st kvar i laget av den med hål i.
Bilagor
IMG_2861.jpeg
IMG_2861.jpeg (2.7 MiB) Visad 462 gånger
beefa409-3301-4cef-8906-f4e1bd03080b.jpeg
beefa409-3301-4cef-8906-f4e1bd03080b.jpeg (271.82 KiB) Visad 462 gånger
IMG_2858.jpeg
IMG_2858.jpeg (2.25 MiB) Visad 462 gånger
IMG_2857.jpeg
IMG_2857.jpeg (2.97 MiB) Visad 462 gånger

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!