Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1563279
Dom flesta(alla?) kylare som säljs nu är "automatkylare". Spelar noll och ingen roll, bara att låta anslutningarna till automatkylet vara pluggade om man har manuell.

Skillnaden mellan AC vs ikke-AC kyl är storleken. AC-kylet är typ 1/4e del bredare än ikke-AC kylet, och har andra kylarslangar om jag minns rätt. AC kylet blev standard nånstans runt 93-94, oavsett om bilen hade AC eller inte. LTT kom ju först -95, så den ska ha AC-kyl orginal.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1563284
panth0n skrev: På min B234f sitter generatorremmen med nån enstaka centimeters mellanrum till slangen, men kanske inte är något problem på b230fk
Tänkte inte på att övre slangen skulle skilja mellan B230F och B234F. Men generatorn sitter tydligen högre upp på B234F motorn. Det är bara några mm mellan remskivan och övre kylarslangen på min B234F motor. Hittat rätt slang på nätet, får köpa den framöver.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]