Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1560756
Jag köpte bilen med lysande ABS-lampa, tänkte det är nog inte så svårt att fixa.
Diagnosdosan lyser när man trycker på knappen, men är i övrigt stendöd, så där fick jag ingen hjälp.
Felsökt det jag kunde googla mig till och alla sensorer funkar, så jag började kolla på relä och styrbox, lokaliserade boxen till slut, låg gömd bakom ett skatbo av kablar.
Beställde en ny från bildelsbasen, men när jag skulle backa ut slocknade lampan, så jag annullerade beställningen.
I morse lös den igen, ruckade lite på kontakten och boxen, och lampan slocknade.
Bara för att lysa igen vid nästa start.

Vad borde jag göra nu? Att lossa kontakten var ju inte det lättaste då man knappt kommer åt den, men är det vanligt med glapp där? Eller är det ett tecken på att boxen sjunger på sista versen och det bara är att beställa en iaf?
#1560944
Är du säker på att ABS är kopplad till blinkkoderna? Senare modeller är det men t.ex min 745-a är det inte.
Själva varningslampan är en hjälp i felsökningen. När du slår på tändningen så gör datorn en koll på dom ingående elektriska delarna. När motorn startat så släcks lampan om allt är Ok. När du börjar köra görs en koll till av systemet, då av "rörliga" delar. Så tänds lampan när du kör kan det vara dåliga kuggkransar. Men, det kan också vara dålig kontakt i kontaktstycket på bakaxeln. Skador i (tillfälligt avbrott) kablarna till givarna fram och liknande. Dålig kontakt i kontaktstycket på bakaxeln (ärgat sönder invändigt) är inte ovanligt. Liksom att givarna fram blir skadade vid givaren så det kommer in fukt.
#1561200
Tack för svar, kablarna till bakre sensorn var hela, men höljet var väldigt muggigt, så dom fick lite krympslang. Jag bröt upp dosan i bakluckan och mätte motståndet i kontakten till ~1,3kOhm, vilket vad jag förstår är OK.
Men efter allt mitt pillande har jag tappat hastighetsmätaren också 🙄.
Sensorn ska viss gå att voltmäta också genom att snurra hjulen, men jag vet inte om det kan fela om motståndet är rätt, men det blir nästa grej att kolla. Sen är det väl bara att följa kablarna fram och se om dom har gått av nån annan stans.
#1561335
Felsöknings schema från Haynes rephandbok för 740, du mäter på boxen för ABS. Bör vara samma på tidiga 940. Ska du rotera hjulet får du bromsa det andra
Bilagor
IMG_20231117_081743.jpg
IMG_20231117_081743.jpg (1.12 MiB) Visad 298 gånger
IMG_20231117_082008.jpg
IMG_20231117_082008.jpg (2.57 MiB) Visad 298 gånger
IMG_20231117_082138.jpg
IMG_20231117_082138.jpg (1.28 MiB) Visad 298 gånger
#1561399
Tusen tack för svar! Jag min dumme fan hade korsat kablarna. Så nu funkar hastighetsmätaren, men inte ABS.
Tusen tack för bilderna! Nu har jag lite mer att gå på, om det är lika dvs. Köpte en Haynes till 940, men hittade inget matnyttigt om ABS i den. Får titta igen om jag missat nåt.
#1561441
Sorken skrev:Köpte en Haynes till 940, men hittade inget matnyttigt om ABS i den. Får titta igen om jag missat nåt.
Har en nyare bok också om 740, där står det ganska tydligt på "ren" svenska ge F-N i att pilla med ABS... 🤬🤬
Men det hänt mycket sedan dess. På dessa "gamla" bilar är ABS-en inte särskillt märkvärdig. På tidiga 740/760 fans även TSC, en tidig version av anti sladd. Den hade 4 st ABS-givare (2 st på bakaxeln), och försvann omkring -87 och (förmodar jag) ersattes av slungdiffen som kom ungefär i den vevan.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]