- sön 08 okt 2023, 10:58
Jag har en B230 som läcker en hel del olja, Så jag lånade ett leakdowntest på hygglo, varmkörde motorn och kopplade in tryckluft. Värderna blev följande:
Frågan är: motiverar dessa värden att plocka sönder motorn och byta ringar/kolvar etc? Eller skall jag köra på?
Ingen racer, vill bara att motorn skall funka.Oljeläckaget försvinner om jag boostar vevhusventialtion.
Den läcker dock rätt mycket olja just nu. Utan att boosta vevhusventen ligger det på 2 dl i timmen(!).
Kod: Markera allt
2 och 3:an ser ju ut som en dröm, men 4:an inte lika kul. På alla cylindrar, framförallt på 4:an, hör jag att det pyser djupt inne i motorblocket. Får jag gissa är det från cylindrarna. Alltså klassisk blowby orsakat av slitna kolvringar/cylinderväggarCyl Tryck in Tryck cyl Leakdown
1 7.6 7.1 7%
2 7.65 7.4 3%
3 7.8 7.6 3%
4 7.5 6.5 13%
Frågan är: motiverar dessa värden att plocka sönder motorn och byta ringar/kolvar etc? Eller skall jag köra på?
Ingen racer, vill bara att motorn skall funka.Oljeläckaget försvinner om jag boostar vevhusventialtion.
Den läcker dock rätt mycket olja just nu. Utan att boosta vevhusventen ligger det på 2 dl i timmen(!).