Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TomEriksen
Jag har en B230 som läcker en hel del olja, Så jag lånade ett leakdowntest på hygglo, varmkörde motorn och kopplade in tryckluft. Värderna blev följande:
Kod: Markera allt
Cyl	Tryck in	Tryck cyl	Leakdown
1	7.6		7.1		7%
2	7.65		7.4		3%
3	7.8		7.6		3%
4	7.5		6.5		13%
2 och 3:an ser ju ut som en dröm, men 4:an inte lika kul. På alla cylindrar, framförallt på 4:an, hör jag att det pyser djupt inne i motorblocket. Får jag gissa är det från cylindrarna. Alltså klassisk blowby orsakat av slitna kolvringar/cylinderväggar

Frågan är: motiverar dessa värden att plocka sönder motorn och byta ringar/kolvar etc? Eller skall jag köra på?

Ingen racer, vill bara att motorn skall funka.Oljeläckaget försvinner om jag boostar vevhusventialtion.

Den läcker dock rätt mycket olja just nu. Utan att boosta vevhusventen ligger det på 2 dl i timmen(!).
Användarvisningsbild
av Marlboroman
13% på4an i sig är väl kanske inte tillräckligt för att motivera en renovering. Skillnaden mellan cylindrarna är lite mer oroande. Har du känt vart luften läkte ut? Du kan ju ha ett läckage i toppen likväl som i cylindrarna
av KalleJ
under 15% ska ju vara brukligt?
Komptest och lite olja i cylindrarna med nytt leakdown så kanske du konmmer fram till ventil eller blåst packning.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan vara så att alla ringarna på 4-ans cylinder har hamnat "i rad" med varandra. Dom ska vara rörliga och "vandrar" runt i spåret på kolven och kan då hamna på samma ställe.
Bytte toppackning på 745-an i somras. Hällde då i bensin i cylindrarna för att kolla tätheten på kolvringarna 2,3,4 var inga problem men cyl. 1 försvann det efter ett tag. Gjorde ett kompressions prov för 1 eller 2 år sedan och då var det 11 kg på alla. Gjorde om provet några veckor efter jag fått ihop den och då var det 11 kg på alla igen. Så det har säkert varit att ringarna varit "utför varandra" då. Min motor har gått c:a 50000 mil så jag hade inte blivit överraskad om 1-an varit något kg lägre
av TomEriksen
Marlboroman skrev: sön 08 okt 2023, 12:09 13% på4an i sig är väl kanske inte tillräckligt för att motivera en renovering. Skillnaden mellan cylindrarna är lite mer oroande. Har du känt vart luften läkte ut? Du kan ju ha ett läckage i toppen likväl som i cylindrarna
Håller med om att det inte är jättebra att en cylinder mår sämre än de andra. Kanske koksade ringar?
  • Det läcker inget ur insuget (lätt att känna på lukten) eller ur avgasportarna.
  • Inget bubbel i kylarvattnet, glykolen ser ut som Vicks blå.
  • Känns som jag hör att det pyser inne i rödblocket. Skulle jag sätta en peng, cylindern.
  • Håller jag för vevhusventilationen börjar det pysa under oljefällan, och ventilkåpan.
  • Med avplockad ventilkåpa märker jag inget pys från ventilsäten.
Tändstftet på 4:an är oljigt dessutom. Så någonstans kommer det in lite mer än vad som behövs.
av TomEriksen
lennarte skrev: sön 08 okt 2023, 14:45… Hällde då i bensin i cylindrarna för att kolla tätheten på kolvringarna 2,3,4 var inga problem men cyl. 1 försvann det efter ett tag. …
Det där med att hälla WD40/Bensin/lacknafta i cylindern verkar vara poppis. Men låter ju inget vidare att få in några deciliter bensin i oljan. Hur fick du bort det?
Användarvisningsbild
av lennarte
TomEriksen skrev:Det där med att hälla WD40/Bensin/lacknafta i cylindern verkar vara poppis. Men låter ju inget vidare att få in några deciliter bensin i oljan. Hur fick du bort det?
Detta gör man bara när topplocket är borta för att uppskatta skicket på kolvar och ringar. Skulle bensinen försvinna på en minut eller två är det "kört". På min försvann det på c:a 10 - 15 minuter. Dom tre andra torkade jag torrt efter en timme. Och smorde i med olja. Jag bytte olja och filter innan jag startade upp den.
Du skulle bara veta (eller kanske inte) hur mycket bensin där blir i oljan vintertid med många kallstarter och korta körsträckor
S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]