Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
Bromsskivorna har en ganska rejäl kant och jag tror inte jag kommer undan längre. De måste bytas, men de är inte särskilt spåriga. Det finns massor med information om detta och bra videor så jag har koll på det mesta och belägg har jag bytt själv så de stegen som ingår känns enkla. Det finns bara några detaljer som jag har kvar att få svar på. Egentligen inte för att det inte går att chansa utan att jag är rädd att jag inte får tillbaka saker och blir stående. Skivorna har sannolikt suttit där sedan 2001 då bilen (S60) var ny.

1. Beläggen bak är bytta i okt 2022 och är rejält tjocka. Fram är de fina men har suttit några år. Är det verkligen nödvändigt att byta beläggen också eller kan man göra en "bedömning"? Alla åsikter är självklart välkomna och jag kan säga att en mek på Volvo här i staden sade överraskande: "Äh, inte om de ser bra ut." Autoexperten här i närheten (som jag brukar anlita) tyckte inte att man skulle skippa byte. Belägg är ju ganska billigt men jag gillar inte att slänga saker som fungerar.

2. Finns det några speciella ställen som brukar kärva och rosta så att de är svåra att få av eller i värsta fall går av? (Den lilla skruvan på bromsskivan?)

3. Haynes säger att man skall akta navet när man tar av skivan. Hur går det till om man måste klubba av dem? Speciellt med tanke på handbromsdelarna bak.

4. Haynes säger att man skall ha nya bultar till okets hållare. Jag har inte sett det skrivet någon annanstans, men jag tänkte köpa nya för säkerhets skull. Problemet är att de inte finns att köpa enkelt, iaf inte på VParts där jag tänkte köpa allt annat, och där de finns att köpa är de väldigt dyra. Allt från 30-100 kr för en (!). Är detta något som ofta blir obrukbart efter avdragande? Som sagt de har nog suttit i 22 år.

Bock och tack!
Jag tror det är mer eller mindre standard att man byter till nya belägg om man sätter på nya skivor, för att få rätt slityta från början.

Fram har jag inte haft några problem, den lilla skruven har jag aldrig haft några problem med. Jag använder rikligt med Superlube, WD40 eller 5-56.

Bak kan vara marigt då skivan förmodligen suttit där sen fabrik, en del rost som gör det bökigt så jag har brutit och slagit för att få loss dom.

Jag satte tillbaka gamla skivorna bak efter att donat handbromsen som jag fått ombes. på och i efterhand skulle jag även ha bytt skivorna bak, de blev inte helt hundra trots en hel del slipande. Godkänd på bes iaf, så jag får dona med det om den börjar bråka igen.
Bromsar är säkerhetsdetaljer, så det generella rådet är att byta allt...

När jag bytte bromsar på min V70N så blev det nya skivor och belägg. Det är dumsnålt att återanvända de gamla beläggen. Kanske på en riktig skrotbil som bara ska igenom besiktningen, men har du tänkt ha kvar bilen ett tag är beläggen inte så dyra att det finns någon orsak att låta bli nya.

Det som rostat fast för mig var bakre skivorna. Där behövdes släggan på fem kilo. Det var väl inte det bästa för navet men det höll för mig. Du har inte så mycket val om skivan behöver bytas. Den måste loss på något sätt, och är den rejält fastrostad brukar det behövas en del våld.

Jag bytte inte skruvarna till oket. Mina var helt OK. Börjar de bli dåliga bör de nog bytas, bromsar är som sagt säkerhetsdetaljer. Det är svårt att ge en generell rekommendation om att behålla skruvar till bromsarna -- men jag gjorde själv det...
Skaffa hem handbromsbackar innan du river isär. Beläggen har en tendens att släppa från järnet. Har flera gånger förbannat min dumhet att inte göra det när man fått av skivan och insett att belägget släppt så man måste montera ihop igen och åka och köpa handbromsbackar. Har beläggen suttit där sen den var ny så skulle jag starkt överväga att byta dom trots att de ser ok ut. Sist var jag tvungen (söndag em) att köpa biltemas och det har funkat andra gånger har det varit en ren katastrof när man köpt där. Smörj upp exentern till handbromsen när du har av skivan. Och naturligvis har du bra pallbockar.
Om du byter handbromsbackar så se till att det sitter en sådan där skruv med tandmutter på så att du kan justera utifrån med en mejsel.
Användarvisningsbild
av 144
Köp handbromsbackarna på Volvo eller från någon kvalitetstillverkare typ Febi, billiga piratbackar brukar ha väldigt dålig passform.
Jag har varit med om två gånger att jag har fått återmontera de gamla backarna för att de nya inte har passat tillräckligt bra.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]