- fre 18 aug 2023, 09:54
#1551771
Bromsskivorna har en ganska rejäl kant och jag tror inte jag kommer undan längre. De måste bytas, men de är inte särskilt spåriga. Det finns massor med information om detta och bra videor så jag har koll på det mesta och belägg har jag bytt själv så de stegen som ingår känns enkla. Det finns bara några detaljer som jag har kvar att få svar på. Egentligen inte för att det inte går att chansa utan att jag är rädd att jag inte får tillbaka saker och blir stående. Skivorna har sannolikt suttit där sedan 2001 då bilen (S60) var ny.
1. Beläggen bak är bytta i okt 2022 och är rejält tjocka. Fram är de fina men har suttit några år. Är det verkligen nödvändigt att byta beläggen också eller kan man göra en "bedömning"? Alla åsikter är självklart välkomna och jag kan säga att en mek på Volvo här i staden sade överraskande: "Äh, inte om de ser bra ut." Autoexperten här i närheten (som jag brukar anlita) tyckte inte att man skulle skippa byte. Belägg är ju ganska billigt men jag gillar inte att slänga saker som fungerar.
2. Finns det några speciella ställen som brukar kärva och rosta så att de är svåra att få av eller i värsta fall går av? (Den lilla skruvan på bromsskivan?)
3. Haynes säger att man skall akta navet när man tar av skivan. Hur går det till om man måste klubba av dem? Speciellt med tanke på handbromsdelarna bak.
4. Haynes säger att man skall ha nya bultar till okets hållare. Jag har inte sett det skrivet någon annanstans, men jag tänkte köpa nya för säkerhets skull. Problemet är att de inte finns att köpa enkelt, iaf inte på VParts där jag tänkte köpa allt annat, och där de finns att köpa är de väldigt dyra. Allt från 30-100 kr för en (!). Är detta något som ofta blir obrukbart efter avdragande? Som sagt de har nog suttit i 22 år.
Bock och tack!
1. Beläggen bak är bytta i okt 2022 och är rejält tjocka. Fram är de fina men har suttit några år. Är det verkligen nödvändigt att byta beläggen också eller kan man göra en "bedömning"? Alla åsikter är självklart välkomna och jag kan säga att en mek på Volvo här i staden sade överraskande: "Äh, inte om de ser bra ut." Autoexperten här i närheten (som jag brukar anlita) tyckte inte att man skulle skippa byte. Belägg är ju ganska billigt men jag gillar inte att slänga saker som fungerar.
2. Finns det några speciella ställen som brukar kärva och rosta så att de är svåra att få av eller i värsta fall går av? (Den lilla skruvan på bromsskivan?)
3. Haynes säger att man skall akta navet när man tar av skivan. Hur går det till om man måste klubba av dem? Speciellt med tanke på handbromsdelarna bak.
4. Haynes säger att man skall ha nya bultar till okets hållare. Jag har inte sett det skrivet någon annanstans, men jag tänkte köpa nya för säkerhets skull. Problemet är att de inte finns att köpa enkelt, iaf inte på VParts där jag tänkte köpa allt annat, och där de finns att köpa är de väldigt dyra. Allt från 30-100 kr för en (!). Är detta något som ofta blir obrukbart efter avdragande? Som sagt de har nog suttit i 22 år.
Bock och tack!