Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: mån 07 aug 2023, 22:33
VolvoB20 skrev:
Lucif3r skrev: mån 07 aug 2023, 20:01

... Du är inte ensam i trafiken. Det är inte du som bestämmer trafikrytmen...
Jag är en del av trafikrytmen, sitter jag i 24 meter tradare, kör bussen, ligger med husvagn bakom eller i en bil med 50 hk så blir man så klart en del av rytmen.

Eller är det nysvenska taxichaufförer som ligger med 20 cm avstånd rätt upp i arschelet i 110 km/h på väg till Arlanda som håller i taktpinnen ?
Nog för att jag inte har mycket över för många av Stockholms taxichaffisar, men rövsniffad blir jag nog oftast av medelålders vita män med stora SUVar eller pickups.
Är väl för jag åkt taxi, ibland flera ggr per vecka till/från Arlanda jag undrat vad de vinner på att ha 0.5 meter lucka på motorvägen förutom att blästra sönder fronten

Men du har ju en hypersnabb elbil det är väl bara att trycka plattan i botten och se de försvinna i horisonten bakom så slipper du ha dem i baken :P :-o :-)
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: mån 07 aug 2023, 22:33
VolvoB20 skrev:
Jag är en del av trafikrytmen, sitter jag i 24 meter tradare, kör bussen, ligger med husvagn bakom eller i en bil med 50 hk så blir man så klart en del av rytmen.

Eller är det nysvenska taxichaufförer som ligger med 20 cm avstånd rätt upp i arschelet i 110 km/h på väg till Arlanda som håller i taktpinnen ?
Nog för att jag inte har mycket över för många av Stockholms taxichaffisar, men rövsniffad blir jag nog oftast av medelålders vita män med stora SUVar eller pickups.
Är väl för jag åkt taxi, ibland flera ggr per vecka till/från Arlanda jag undrat vad de vinner på att ha 0.5 meter lucka på motorvägen förutom att blästra sönder fronten

Men du har ju en hypersnabb elbil det är väl bara att trycka plattan i botten och se de försvinna i horisonten bakom så slipper du ha dem i baken Bild :-o :-)
Det går väldigt snabbt att köra väldigt mycket för fort. Jag vill helst inte att det ska gå väldigt snabbt att bli av med körkortet. BildBild
Det är något skumt...

Tex. Man säger att Polestar 2 Long Range Single Motor suger i sig 89 kWh för att fylla på batteriet med 72.5 kWh. En förlust på 23 % eller kontinuerligt drygt 4kw under laddningen som tar ca 4 timmar vid 22 kW väggbox vid 23 grader. Och då snackar vi inte ens snabbladdning.

Kan det vara rimligt att då mycket värme produceras? Det är ju som ett mindre bastuaggregat. Har man mätt tokfel?

https://carup.se/test-sa-mycket-el-fors ... ar-laddas/
Igår laddade jag min M3 LR på en 11 kW laddare, fyllde batteriet med 17,82 kWh och förbrukade 18,11 kWh. Det ger en verkningsgrad på 98 %. Men jag har sett ner till 93 % någon enstaka gång
frasse4 skrev: tor 10 aug 2023, 17:07 Igår laddade jag min M3 LR på en 11 kW laddare, fyllde batteriet med 17,82 kWh och förbrukade 18,11 kWh. Det ger en verkningsgrad på 98 %. Men jag har sett ner till 93 % någon enstaka gång
Det var extremt stor skillnad på bilarna med Polestar sämst av alla.
Jag har inte upplevt så hög laddförlust på min P2.
Enligt laddaren har det som mest dragit 81kWh, och då har jag troligen laddat från ca 5-100%.

Ska testa med ordentligt när jag kan, alltså när jag nån gång kommer hem med lågt ska jag ladda till 100%. Rätt sällan man ju gör det. :)
Kloge skrev: tor 10 aug 2023, 19:48 Är det inte uppvärmningen av batteriet som gör att det går åt mer ström?
Självklart, men 4kW värme när man laddar med 22 kW låter sjukt högt.

Ok. Om man trycker i 100 kW så kan det väl bli mycket värme
VolvoB20 skrev:
Kloge skrev: tor 10 aug 2023, 19:48 Är det inte uppvärmningen av batteriet som gör att det går åt mer ström?
Självklart, men 4kW värme när man laddar med 22 kW låter sjukt högt.

Ok. Om man trycker i 100 kW så kan det väl bli mycket värme
Jo, vid snabbladdning hör man ju hur fläktarna går igång för kylning av batteriet. Men även då så blir det ju inte så mycket procentmässigt. Säg att man kyler "bort" 4kW, om man ändå laddar med 130kW så är det inte mer än ca 3% extra.
När laddhastigheten går ner märker man att den rätt snabbt minskar kylningen.

För AC-laddning (där Polestar har max 11kW) behövs det inte speciellt mycket kylning, men är det vinter kan det säkert värmas en del i början.
Kloge skrev:Är det inte uppvärmningen av batteriet som gör att det går åt mer ström?
Behövs generellt ingen uppvärmning vid "långsam" laddning. Möjligen en kort stund i början om bilen stått länge i rätt kallt väder. Men sen genererar själva laddningen tillräckligt med värmen för att hålla batteriet i bra temperatur. Vis snabbladdning blir det "för varmt" och behöver kylas. Alla bilar med bra snabbladdning har aktiv kylning.

Vissa bilar (bl.a Tesla och Polestar) har uppvärmning till optimal temperatur innan snabbladdning). Det drar inte speciellt mycket ändå. Jag brukar se att förbrukningen höjs 2-4kW under ca 10-15 minuter innan laddning. Det handlar alltså max om nån enstaka kWh.
  • 1
  • 366
  • 367
  • 368
  • 369
  • 370
  • 445

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]

Jag kikar på att eventuellt köpa en beg[…]

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]