- fre 04 aug 2023, 10:27
#1549613
Nu vet jag itne exakt hur du har mätt oljenivån, plan/lutande mark, hur länge den stått avstängd osv när du mätt etc.
Börja med att låta motorn bli ordentligt varm, stå på plant underlag också. Stäng sedan av och låt den stå säg i 15-20min nått sånt. Sen kollar du oljestickan.
Visar den för lite - fyll på tills du nåt max. Kan kanske behöva stå en stund så oljan rinner ner till tråget.
Sen när du förvisat dig om att oljan är på max på oljestickan så varmkör du bilen en stund och gör om samma procedur igen med plan mark osv.
Och kollar oljenivån, glöm inte att den måste varit avstängd en stund så oljan har chans att rinna ner ordentligt till oljetråget.
Nog för att oljenivågivarna krånglar en del på dessa men stickan krånglar inte.
Priset du fått, är det från en "auktoriserad" volvo verkstad eller nån mindre allmeck verkstad?
Gissar på att den prislappen inkl ett renoverat fabriks aggregat på turbon, där av summan...Nu ska du kanske även ha i åtanke att det sitter KKK24 agg i din bil och dessa är inte direkt världens svåraste att hitta beg, så leta rätt på ett beg i vettigt skick bör iaf kapa den notan med kanske hälften eller nånstans där i kring.
Ha i bakhuvudet att dessa agg gärna spricker med åren så kontrollera ev beg du tittar på efter just sprickor.
Nånting jag funderar på är hur spelet på veven har "uppskattats", är ingen expert nu på just detta område men slås lite av att spel på vevaxel brukar få mätas direkt på vev och lagren och tvivlar på att verkstaden rivit så pass mycket på din motor för att göra det.
Men det kanske sitter någon form av sensorer på denna som går att läsa ut med vida på nått sätt (?), typ inom/bortom tolleranser eller nått sånt.
Om jag vore du så skulle jag helt klart vända mig till annat håll för en second opinion, kanske till någon verkstad som är lite mer all-verkstad hållet men ändå en kunnig dito.
Börja med att låta motorn bli ordentligt varm, stå på plant underlag också. Stäng sedan av och låt den stå säg i 15-20min nått sånt. Sen kollar du oljestickan.
Visar den för lite - fyll på tills du nåt max. Kan kanske behöva stå en stund så oljan rinner ner till tråget.
Sen när du förvisat dig om att oljan är på max på oljestickan så varmkör du bilen en stund och gör om samma procedur igen med plan mark osv.
Och kollar oljenivån, glöm inte att den måste varit avstängd en stund så oljan har chans att rinna ner ordentligt till oljetråget.
Nog för att oljenivågivarna krånglar en del på dessa men stickan krånglar inte.
Priset du fått, är det från en "auktoriserad" volvo verkstad eller nån mindre allmeck verkstad?
Gissar på att den prislappen inkl ett renoverat fabriks aggregat på turbon, där av summan...Nu ska du kanske även ha i åtanke att det sitter KKK24 agg i din bil och dessa är inte direkt världens svåraste att hitta beg, så leta rätt på ett beg i vettigt skick bör iaf kapa den notan med kanske hälften eller nånstans där i kring.
Ha i bakhuvudet att dessa agg gärna spricker med åren så kontrollera ev beg du tittar på efter just sprickor.
Nånting jag funderar på är hur spelet på veven har "uppskattats", är ingen expert nu på just detta område men slås lite av att spel på vevaxel brukar få mätas direkt på vev och lagren och tvivlar på att verkstaden rivit så pass mycket på din motor för att göra det.
Men det kanske sitter någon form av sensorer på denna som går att läsa ut med vida på nått sätt (?), typ inom/bortom tolleranser eller nått sånt.
Om jag vore du så skulle jag helt klart vända mig till annat håll för en second opinion, kanske till någon verkstad som är lite mer all-verkstad hållet men ändå en kunnig dito.