Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu vet jag itne exakt hur du har mätt oljenivån, plan/lutande mark, hur länge den stått avstängd osv när du mätt etc.
Börja med att låta motorn bli ordentligt varm, stå på plant underlag också. Stäng sedan av och låt den stå säg i 15-20min nått sånt. Sen kollar du oljestickan.
Visar den för lite - fyll på tills du nåt max. Kan kanske behöva stå en stund så oljan rinner ner till tråget.
Sen när du förvisat dig om att oljan är på max på oljestickan så varmkör du bilen en stund och gör om samma procedur igen med plan mark osv.
Och kollar oljenivån, glöm inte att den måste varit avstängd en stund så oljan har chans att rinna ner ordentligt till oljetråget.

Nog för att oljenivågivarna krånglar en del på dessa men stickan krånglar inte.

Priset du fått, är det från en "auktoriserad" volvo verkstad eller nån mindre allmeck verkstad?
Gissar på att den prislappen inkl ett renoverat fabriks aggregat på turbon, där av summan...Nu ska du kanske även ha i åtanke att det sitter KKK24 agg i din bil och dessa är inte direkt världens svåraste att hitta beg, så leta rätt på ett beg i vettigt skick bör iaf kapa den notan med kanske hälften eller nånstans där i kring.
Ha i bakhuvudet att dessa agg gärna spricker med åren så kontrollera ev beg du tittar på efter just sprickor.

Nånting jag funderar på är hur spelet på veven har "uppskattats", är ingen expert nu på just detta område men slås lite av att spel på vevaxel brukar få mätas direkt på vev och lagren och tvivlar på att verkstaden rivit så pass mycket på din motor för att göra det.
Men det kanske sitter någon form av sensorer på denna som går att läsa ut med vida på nått sätt (?), typ inom/bortom tolleranser eller nått sånt.

Om jag vore du så skulle jag helt klart vända mig till annat håll för en second opinion, kanske till någon verkstad som är lite mer all-verkstad hållet men ändå en kunnig dito.
av Storfot
Det behöver inte vara fel på själva turbon. Är vevhusventilationen tät så det blir övertryck i turbons oljeretur så kan turbon trycka ut olja i inlopp och avgas.
av Borenius
Ja, väldigt tråkigt faktiskt! Och precis som du säger sicnarf så fanns förmodligen problemet redan där vid köpet. Man undrar bara hur medveten den tidigare ägaren var om det...
av Borenius
SnurreSprätt - Jag var väldigt noga med att bilen skulle stå plant och väntade åtminstone 20-30 min innan jag mätte. Vad jag däremot har insett är att den gången nivån var under MIN så mätte jag för tidigt. Då mätte jag 30 min efter en kallstart med motorn igång i knappt 1 minut. Så eftersom oljan fortfarande var kall, hade den inte hunnit rinna ner ordentligt. Förmodligen därför nivån blev så hög när jag fyllde på så pass mycket olja.

Priset jag fick var hos Mekonomen faktiskt, och jag antar på att de är i den högre prisklassen jämfört med mindre, privata verkstäder?
Turbon som då skulle sättas in, skulle vara en utbytesturbo, nyrenoverad av Volvo.
De kunde tänka sig att montera delar som jag i så fall skulle förse dem med, men ansvaret låg såklart på mig ifall någon del inte skulle passa eller visa sig vara defekt. Men jag får fundera på om jag kanske ska leta efter ett schysst begagnat. Lustigt nog hittade jag en turbo på bildelsbasen precis i samband med att jag skapade tråden. Den verkade vara i fullt fungerande skick, kostade inte så mycket och hade gått knappt 20k mil. Men jag avstod då jag inte förväntade mig att det skulle vara turbon som var trasig.

Jag undrar också hur spelet har uppskattats. Han sa bara att en kollega till honom hade ryckt lite i veven och tyckt att det var lite glapp, men eftersom de inte mätte det så hade han ingen aning om allt var i sin ordning eller ej. Ärligt talat vet jag inte vad jag ska göra med den informationen han gav mig där om det inte ens är uppmätt och ett garanterat spel.
Så vitt jag vet tog de inte ens ner oljetråget så de har inte mätt på veven eller lagren. Men om man kan göra det utan att ta ner oljetråget, vill jag lämna osagt, då jag inte heller är någon expert.

Men som du säger, känns det som en bra idé att vända sig till någon mindre verkstad. Jag kontaktade den mekanikern jag nämnde tidigare. Han kunde tyvärr inte ge mig en offert direkt, utan bad mig skicka ett mail så skulle han återkomma nästa vecka.
Senast redigerad av 1 Borenius, redigerad totalt 0 gånger.
av Borenius
Storfot skrev:Det behöver inte vara fel på själva turbon. Är vevhusventilationen tät så det blir övertryck i turbons oljeretur så kan turbon trycka ut olja i inlopp och avgas.
Intressant! Det ska jag titta lite på också faktiskt. Är det ett klassiskt "glove test" som gäller då?
av panth0n
Borenius skrev: fre 04 aug 2023, 18:21 Intressant! Det ska jag titta lite på också faktiskt. Är det ett klassiskt "glove test" som gäller då?
Yes, av med oljelocket och prova. Är rätt stor sannolikhet att vevhusvent är på G att sätta igen sig, eller redan har gjort det, om den inte rengjorts vid service. Är t.om. intervall på rengöring på turbomotorer, 16000 mil vill jag minnas.

Servade för några år sedan vevhusvent på en 2.4-turbomotor vilken oljebytena skötts på och där man använt helsyntet sedan ny, men vid ca 30000 mil var ändå returen från oljefällan ner i sumpen totalt igensatt av tjärliknande sörja.
Rensade den även på min 940 med +40000 mil på mätaren och där var det inte en tillstymmelse till tjära, lite sotigt bara och lite svart oljedimma på väggarna. Så det varierar... :-)
av Borenius
Gjorde testet för en liten stund sen. Jag var först lite osäker på resultatet men efter att ha kollat lite olika videos på youtube kan jag nog konstatera att vevhusventilationen är igentäppt. Gummihandsken flög varken av eller blev helt uppblåst, men den blåstes upp en aning, snarare än att sugas in så att säga.

Skulle detta kunna vara orsaken? Vågar jag helt utesluta att det är turbon det är fel på? För kännedom kommer det fortfarande ingen blårök vid varken gaspådrag eller något annat tillfälle. Inte heller finns det några som helst oljefläckar på marken, varken under bilen eller ändröret.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]