Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Använt Dekra flera gånger på bil och hoj och noterar att det går vääääääldigt fort. Ska det ta 12 minuter att besikta en bil? Vet liksom inte vad den anslagna tiden egentligen är, men 30 minuter har det aldrig tagit.

(Bilar och hojar har alltid varit av lite nyare snitt, kanske tar längre tid om de hittar fel)
Eh, det beror nog på skicket på bilen som helhet. Dom flesta testpunkter ser en någorlunda erfaren bes.man med blotta ögat. Testa leder, hjullager osv tar inte många minuter, bromsprovet tar inte lång tid heller.
Dom flesta av mina besiktningar har inte tagit mer än 15min.

Men har bilen massa fel så springer tiden iväg rätt fort, det ska ju konstateras, dokumenteras och - i rostfall - slås sönder så mycket som möjligt(...).
Vill man få igenom vad som helst vid besiktning så ska man tydligen åka till Opus i Ljungby !!

Köper inte en bil med 2 veckor kvar till körförbud så krävde besiktning innan ägarbyte (privat).
Besiktad 28/6 med blankt protokoll, hämtade bilen 2/7.
Upptäckte senare att det ibland klonkade lite i bakvagnen vid farthinder, misstänkte klassiken
stabiliserings-stagen så jag plockade bakhjulen. Bilder får berätta resten av historien !!
Bilagor
Spruckna_fjädrarVHbak_03b.jpg
Spruckna_fjädrarVHbak_03b.jpg (1.83 MiB) Visad 786 gånger
Spruckna_fjädrarVHbak_02b.jpg
Spruckna_fjädrarVHbak_02b.jpg (1.16 MiB) Visad 786 gånger
Opus missade två helt utslitna däck (corden synlig) för mig ganska nyligen. Helt obegripligt att de inte såg det, var hur tydligt som helst.
För att återgå till trådens ämne så har ju Dekra onekligen fått tillbaka sitt tillstånd att besikta bilar. Vad som hänt vet jag inte men jag var inne hos dem senast idag. (De hade inga dropin tider så det blev inget dock. Skulle besikta en kompis GLK)
Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]