Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vet inte om hela bakgrunden är relevant men jag tar med det för säkerhets skull:

Bilen har gått 36 000 mil. För några år sedan när jag bytte stift råkade jag dra av två skruvar som håller fast spolarna. Har gått att köra ändå, även om spolarna ploppat upp då och då med feltändning som följd vilket jag löst genom att trycka ner dem igen och försökt lägga något ovanpå spolarna för att liksom trycka ner dem.

Förra veckan när jag körde så började bilen plötsligt rycka som fan och låta riktigt illa. Vet inte om båtmotor är rätt beskrivning men det är det första jag tänker på iaf. Bilen gick extremt ojämnt också. Ibland fick den motorstopp helt tvärt. Jag var dock ute på landet och körde hem den i cirka tre timmar i detta ryckiga tillstånd.

Väl hemma läser jag felkoder. Teltändning och catalytic converter damage får jag då. Öppnar och kollar vid tändstiften, en tändspole har bokstavligen smulats sönder. Det ser ut som att den sprängts. Det ligger små gummidelar överallt. Även tändstiftet var helt trasigt.

Så jag byter den trasiga spolen och alla tändstiften. Märker att gängorna i det hål där spolen gått sönder är trasiga, så går stiftet går runt runt... jag sätter i allt ändå och försöker.

När jag startar bilen försvinner alla felkoder, ingen mer feltändning eller catalytic converter damage... men bilen rycker fortfarande som bara den och låter som en "båtmotor".

Har också noterat ett litet oljeläckage där vid slangen som går bredvid oljepåfyllningslocket, men jag kan inte se var själva läckan är... bara att det kommer någonstans ifrån.

Min fråga nu: är det dags att skrota bilen? vad kan det vara för fel? Vad händer om gummidelar och bitar av tändstift försvunnit ner i hålet när allt gick sönder?
Ajdå. Är 99,9% säker på att någon skit åkt ner i hålet.

Startade bilen idag igen, nu tändes koden för feltändning och katalysator igen. Även avgasreningslampan lyser.

När bilen står på tomgång varvar den ner och får motorstopp spontant.

Jag vet inte riktigt hur jag ska felsöka eller åtgärda detta så är stor risk att det blir skroten nu. :crying:
Jo, alltså där stiftet ska in är visuellt deformerat. Det går väl inte att ställa sig och borra i en gängsats medan motorn sitter i bilen?!

Jag är inte mekaniker men kan inte tolka det på annat sätt än att hålet har utsatts för extrema krafter, typ "explosion".
Du har knacksensor som sänker tändningen om motorn spikar pga dålig bensin så det ska inte vara något problem. Och långvarig spikning brukade väl ge hål i kolvar pga metallutmattning på den tiden man inte hade knacksensor? Har aldrig hört talas om att tändstiftsgängan skulle ha havererat.
Tror mer på att du har haft ett stift som suttit löst och till slut har det nött sönder gängan och skjutits ut så att stift och tändspole slogs sönder..
Oljeläckaget är antingen spill från påfyllning, vevhusventilationsslangen som fått ett hål eller så börjar o-ringarna mellan topplockshalvorna bli dåliga. Men det gör egentligen inget att det samlas lite olja runt stiften. Det är vanligt att högspänningstransformatorer är oljefyllda med flit, SAAB t.ex. hade oljefyllda tändspolar. Deras problem var att oljan rann ut ibland :-)

Man kan köpa små usb-inspektionskameror (som man kopplar till mobil eller laptop) för en relativt billig peng, en sån kan man skicka ner i tändstiftshålet för att se om det ligger skräp därnere.. Du får vrida på vevaxeln så att kolven är en bit på väg ner.
Ventilerna lär bli svårare att inspektera. Man brukar få med en vinkelspegel med kameran så den kan titta 90 grader åt sidan, kanske kan gå men man lär ju bara se sidan som är vänd mot tändstiftshålet...
Cordings skrev: ons 28 jun 2023, 14:47 Märker att gängorna i det hål där spolen gått sönder är trasiga, så går stiftet går runt runt... jag sätter i allt ändå och försöker.

När jag startar bilen försvinner alla felkoder, ingen mer feltändning eller catalytic converter damage... men bilen rycker fortfarande som bara den och låter som en "båtmotor".
Det fetmarkerade är anledningen till att motorn beter sig som det gör - det läcker kompression och den väl tänder således inte så bra på den cylindern.

Vidare: Tändstiftgängan går ej sönder bara sådär, utan jag misstänker att du bytte stiften med varmkörd motor eller drog snedgänga.
Senast redigerad av 2 panth0n, redigerad totalt 0 gång.
Erik Å skrev: Tror mer på att du har haft ett stift som suttit löst och till slut har det nött sönder gängan och skjutits ut så att stift och tändspole slogs sönder..
Oljeläckaget är antingen spill från påfyllning, vevhusventilationsslangen som fått ett hål eller så börjar o-ringarna mellan topplockshalvorna bli dåliga. Men det gör egentligen inget att det samlas lite olja runt stiften. Det är vanligt att högspänningstransformatorer är oljefyllda med flit, SAAB t.ex. hade oljefyllda tändspolar. Deras problem var att oljan rann ut ibland :-)

Man kan köpa små usb-inspektionskameror (som man kopplar till mobil eller laptop) för en relativt billig peng, en sån kan man skicka ner i tändstiftshålet för att se om det ligger skräp därnere.. Du får vrida på vevaxeln så att kolven är en bit på väg ner.
Ventilerna lär bli svårare att inspektera. Man brukar få med en vinkelspegel med kameran så den kan titta 90 grader åt sidan, kanske kan gå men man lär ju bara se sidan som är vänd mot tändstiftshålet...
panth0n skrev:
Cordings skrev: ons 28 jun 2023, 14:47 Märker att gängorna i det hål där spolen gått sönder är trasiga, så går stiftet går runt runt... jag sätter i allt ändå och försöker.

Det fetmarkerade är anledningen till att motorn beter sig som det gör - det läcker kompression och den väl tänder således inte så bra på den cylindern.

Vidare: Tändstiftgängan går ej sönder bara sådär, utan jag misstänker att du bytte stiften med varmkörd motor eller drog snedgänga.
Idiotfråga kanske, men kan man borra i en ny gängsats medan motorn sitter i bilen? Eller kan det vara dåligt/farligt? Gnistbildning? I teorin så skulle jag väl kunna få ut de trasiga skruvarna till spolarna med skruvutdragare (får man borra i sådana medan motorn sitter i bilen?), borra ny gänga i tändstiftshålet och sen sätta i tändstiften korrekt? Och skruva fast så spolarna sitter ordentligt med nya skruvar. Om det är säkert att göra med motorn i bilen så skulle jag kunna ge mig på det... känns ju dock som att man måste ha en ganska stor dimension på borren för att sätta ny gänga åt tändstiften.

Sen frågan om skit åkt ner där är en annan sak... vet inte hur jag skulle få ut det även om jag lyckas se med kamera, för då måste väl motorn isär?

panth0n skrev:
Cordings skrev: lör 08 jul 2023, 18:25 Kan det vara en slump att detta hände precis efter att jag började tanka den där nya utspädda bensinen. Brukar alltid tanka den äkta 95-oktaniga men har börjat snåla på sistone och ta den nya 95-oktaniga som bara är 90.
Du menar 98-oktan E5 och 95-oktan E10. :-)
Jo.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]