- ons 28 jun 2023, 14:47
#1545388
Vet inte om hela bakgrunden är relevant men jag tar med det för säkerhets skull:
Bilen har gått 36 000 mil. För några år sedan när jag bytte stift råkade jag dra av två skruvar som håller fast spolarna. Har gått att köra ändå, även om spolarna ploppat upp då och då med feltändning som följd vilket jag löst genom att trycka ner dem igen och försökt lägga något ovanpå spolarna för att liksom trycka ner dem.
Förra veckan när jag körde så började bilen plötsligt rycka som fan och låta riktigt illa. Vet inte om båtmotor är rätt beskrivning men det är det första jag tänker på iaf. Bilen gick extremt ojämnt också. Ibland fick den motorstopp helt tvärt. Jag var dock ute på landet och körde hem den i cirka tre timmar i detta ryckiga tillstånd.
Väl hemma läser jag felkoder. Teltändning och catalytic converter damage får jag då. Öppnar och kollar vid tändstiften, en tändspole har bokstavligen smulats sönder. Det ser ut som att den sprängts. Det ligger små gummidelar överallt. Även tändstiftet var helt trasigt.
Så jag byter den trasiga spolen och alla tändstiften. Märker att gängorna i det hål där spolen gått sönder är trasiga, så går stiftet går runt runt... jag sätter i allt ändå och försöker.
När jag startar bilen försvinner alla felkoder, ingen mer feltändning eller catalytic converter damage... men bilen rycker fortfarande som bara den och låter som en "båtmotor".
Har också noterat ett litet oljeläckage där vid slangen som går bredvid oljepåfyllningslocket, men jag kan inte se var själva läckan är... bara att det kommer någonstans ifrån.
Min fråga nu: är det dags att skrota bilen? vad kan det vara för fel? Vad händer om gummidelar och bitar av tändstift försvunnit ner i hålet när allt gick sönder?
Bilen har gått 36 000 mil. För några år sedan när jag bytte stift råkade jag dra av två skruvar som håller fast spolarna. Har gått att köra ändå, även om spolarna ploppat upp då och då med feltändning som följd vilket jag löst genom att trycka ner dem igen och försökt lägga något ovanpå spolarna för att liksom trycka ner dem.
Förra veckan när jag körde så började bilen plötsligt rycka som fan och låta riktigt illa. Vet inte om båtmotor är rätt beskrivning men det är det första jag tänker på iaf. Bilen gick extremt ojämnt också. Ibland fick den motorstopp helt tvärt. Jag var dock ute på landet och körde hem den i cirka tre timmar i detta ryckiga tillstånd.
Väl hemma läser jag felkoder. Teltändning och catalytic converter damage får jag då. Öppnar och kollar vid tändstiften, en tändspole har bokstavligen smulats sönder. Det ser ut som att den sprängts. Det ligger små gummidelar överallt. Även tändstiftet var helt trasigt.
Så jag byter den trasiga spolen och alla tändstiften. Märker att gängorna i det hål där spolen gått sönder är trasiga, så går stiftet går runt runt... jag sätter i allt ändå och försöker.
När jag startar bilen försvinner alla felkoder, ingen mer feltändning eller catalytic converter damage... men bilen rycker fortfarande som bara den och låter som en "båtmotor".
Har också noterat ett litet oljeläckage där vid slangen som går bredvid oljepåfyllningslocket, men jag kan inte se var själva läckan är... bara att det kommer någonstans ifrån.
Min fråga nu: är det dags att skrota bilen? vad kan det vara för fel? Vad händer om gummidelar och bitar av tändstift försvunnit ner i hålet när allt gick sönder?