Moderator: Moderatorer

Fick en parkeringsskada på höger fram&bak dörr igårkväll, motparten tog sitt ansvar och lämnade info så jag kunde ringa/smsa. Samt att försäkringsbolaget(Volvia) var väldigt snabba med skadeanmälan. tog knappt 3timmar och vips så var allt nästan klart, skadebesiktning etc. via volvia appen och nu är det bara och invänta på svar från försäkringen; om allt info stämmer med motpartens.
Tankat den,

Dagens tankning kunde ha blivit lite historisk för mig i två avseenden.
1. Det var det längsta uppehållet mellan 2 tankningar i hela min tankningskarriär, som inleddes för många år sedan med 6 liter i en moped. 3 veckor. Det är stor kontrast till i somras då jag stundtals tankade 2 gånger om dagen.
2. Det kunde ha varit min sista tankning av bensin i bil. Detta då min, sedan nästan 1 år, beställda elbil äntligen är färdigbyggd på fabriken. Men efter en hel del räknande har jag kommit fram till att jag troligen inte kommer behålla den. Bland annat på grund av elpriserna, som slår rätt hårt vid det antalet mil jag kör. Mer om det i tråden med det fantastiska namnet: El-bilar är tokeri. Någon som inte håller med?
@UnleashFusion, Smidigt och ja tar man vettiga bilder så kan de ju se rätt bra i lång fall vad som behövs göras med :) Bra att vederbörande tog på sig det med.
Minns ännu en gång i Varberg på en Coop parkering 2013.
"Idag på en parkeringsplats satt jag kvar i bilen och äter glass medans sambon uträttade ett ärende. Hörde ett lägre ljud som låter när två bilar krockar och vänder mig om och ser en bil som backat in i en en annan bil. Trist tänkte jag men då börjar föraren köra iväg. Hoppar ut ur bilen och ser att den påbackadens bilens bakre stötfångade är intryckt. Hann ifatt honom efter ett tiotal meter när föraren höll på att svänga ut från parkeringen och knackar hårt på rutan. Han blänger surt på mig och drar ner rutan och säger jaja jag skulle stanna här framme (eller hur, varför parkera på vägen när man kunde kört in på sin förra p-plats igen) han (gubben) kör fram några meter och parkerar bilen samtidigt som jag tar en bild på hans bil för att spara hans regnr.

Han var minst sagt rasande och hävdar att jag inte ska leka Polis och bla bla. Ger honom ett förslag att han ska skriva en lapp eller ringa och kolla vem som äger bilen så att fordonsägaren kan meddelas om incidenten istället för att gapa på mig. Han gapar på att han minsann ska skriva en lapp. Jag slickar vidare på glassen och tittar vad han skriver över hans axel, när han sätter fast lappen på rutan frågar jag honom varför han inte skriver sitt registreringsnummer då det faktiskt kan vara ett påhittat namn och telefonnummer han skrivit men då går han igång igen så jag meddelar honom att om bilföraren till den skadade bilen inte har dykt upp innan jag åker vidare så ser jag till att denne verkligen har fått rätt uppgifter och att jag ställer upp som vittne om så behövs. Han tystnar och går till sin bil där hans gumma väntar snällt och beskedligt.

Damen som äger den påbackade bilen kom strax efter jag satt mig i bilen igen (nu är glassen slut) och uppskattade väldigt mycket att jag rett ut incidenten med smitaren och jag mms:ar bilden till kvinnan på den andres bil och vi skiljs som vänner."
@Micce1980,
Tack för den redogörelsen!

Med en tidigare bil tryckte jag själv till framdelen av bilen mot garageporten (stressad, barn som sprang runt bilen, en granne som väntade på att få komma förbi, garageport som blåste igen. Men jo, klantigt ändå). Gammal bil med lågt värde så gjorde aldrig något åt bucklan.
Nån månad senare när min fru hade bilen till ett jobb satt det en lapp med ett namn och telefonnr när hon skulle åka hem. "Ring mig ang din bil" stod det på lappen. Telefonnumret gick till en man som erbjöd sig att vara vittne till plåtskadan på bilen. Han hade tydligen sett hur en mindre lastbil backat på vår bil och gjort bucklan för att sedan smita från platsen. Han hade även skrivit ned regnummret på lastbilen. :-)
Vi lät vi saken bero. Även om lastbilen möjligtvis snuddat vår bil var det ju inte den som orsakat skadan.
@sewen, Det va ju ändå rätt ärligt men bra att vittnet tog tag i det. Ni kunde ju ringt upp föraren bara för att :-)

Lite som när jag parkerade längs vägen utanför pizzerian så var där en bil framför som jag ställde mig bakom, mötte någon i dörren till pizzerian och gick in. När jag kom ut några minuter senare "haffade" några damer mig som åt på uteserveringen och förklarade att denne jag mött i dörren backat på min bil och hade skrivit ner tid och regnr samt ett av deras telefonnummer. Gick och tittade och det va bara ett litet märke efter dragkroken på nummerplåten samt minde inbuktad. Tänkte att det är inte hela världen men sen varför då, damerna sa ju att min bil "hoppat" till av påbackningen så vederbörande kan knappast ha missat att det hänt utan bara smitit... Hittade numret snabbt till han och ringde upp, inget svar. Ska ändå köra hem för att äta och ringer varannan minut i ca tio minuter men inget svar. Provar igen någon timme senare och då gick det fram. Förklarade om damerna samt att det även satt en bilkamera fram i den bilen jag hade då så bevis fanns även på det sätt att bilen närvarat på platsen och tiden och hade egentligen inte brytt mig utan tackat honom om han bara satt en lapp eller stannat kvar eller så och meddelat. Sa att nu vill jag ändå ha betalt för en ny nummerskylt då så du får välja om du vill swisha ikväll eller ta en anmälan om smitning. Valet va så klart lätt och han lät lite skamsen ;-)
@micce1980 så kan det bli.. ser man vad som inträffat vill man såklart hjälpa. Hade jag varit den som tryckt in någons bil hade jag inte smitit utan ta konsekvensen men tyvärr gör ju inte alla så.. Har själv råkat ut där "x" som körde på mig bakifrån men sedan ljög till sitt försäkringsbolag att "den främre" "backa in på mig"; som tur hade man vittne som kunde styrka vad som hänt.. men samtidigt tror jag inte försäkringsbolaget inte kan se skillnad när det gäller skadorna haha.. I slutändan behövde inte jag betala något då det var motpartens som var dum nog att ljuga för sitt försäkring men efter utredning hade "x" krockat flera bilar innan men inte anmält och när det "blev mer skador" då tog han allt samtidigt.. dum som hen!.

Dock har pandemin slagit hårt på skadeverkstad här i Sörmland, tydligen hade dom lagt ner Skadeverkstad i Katrineholm så när reparationen ska utföras behöver jag lämna in i Katrineholm och sedan kommer Skobes frakta bilen till Nyköping och sen vice versa. Sen vet jag inte om dom har hyrbil i K-holm; får dubbelkolla, annars lämnar jag hellre bilen i Nyköping och kan ta ut hyrbil där; gör jag metod 1 kommer jag inte ens hem :oops:
UnleashFusion skrev: fre 13 jan 2023, 17:55 @micce1980 så kan det bli.. ser man vad som inträffat vill man såklart hjälpa. Hade jag varit den som tryckt in någons bil hade jag inte smitit utan ta konsekvensen men tyvärr gör ju inte alla så.. Har själv råkat ut där "x" som körde på mig bakifrån men sedan ljög till sitt försäkringsbolag att "den främre" "backa in på mig"; som tur hade man vittne som kunde styrka vad som hänt.. men samtidigt tror jag inte försäkringsbolaget inte kan se skillnad när det gäller skadorna haha.. I slutändan behövde inte jag betala något då det var motpartens som var dum nog att ljuga för sitt försäkring men efter utredning hade "x" krockat flera bilar innan men inte anmält och när det "blev mer skador" då tog han allt samtidigt.. dum som hen!.

Dock har pandemin slagit hårt på skadeverkstad här i Sörmland, tydligen hade dom lagt ner Skadeverkstad i Katrineholm så när reparationen ska utföras behöver jag lämna in i Katrineholm och sedan kommer Skobes frakta bilen till Nyköping och sen vice versa. Sen vet jag inte om dom har hyrbil i K-holm; får dubbelkolla, annars lämnar jag hellre bilen i Nyköping och kan ta ut hyrbil där; gör jag metod 1 kommer jag inte ens hem :oops:
Nyköping funkade bra för mig 😁
  • 1
  • 1715
  • 1716
  • 1717
  • 1718
  • 1719
  • 1912

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Konstigt elfel

V70 årsmodell 04. Under färd "d&ou[…]

AC fungerar bara på en sida