Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Hemma igen....Fick sms om att drivaxeln finns i vår lokala TEMPO affär. Får se om det blir vilodag i morron också, eller jag går ut och jobbar.....
Användarvisningsbild
av lennarte
Det blev vilodag idag ändå. Det var tipspromenai (Korpen Halmstad) och det missar vi sällan. Hämtade drivaxeln på väg hem och det finns nu inga anledningar att försöka vila i morgon. Pågen kommer ner (med tåg) på fredag. Då måste Renaulten vara färdig för han ska hjälpa mig att lägga på vinterdäck på alla dom andra bilarna......
Har varit ute och hållt på med Renaulten hela dagen idag. Började med att öppna damaskerna och fylla på fett. När jag sedan skulle sätta den "nya" drivaxeln så passade den inte. Den inre knuten och mittre fästet passade inte. Sedan visade det sig att den nya drivaxel c:a 4 cm längre än den gamla. Jag mätte ut alla delar delar, den innersta delen mot växellådan (den med helt utslitna splinse) var exakt i mått som motsvarande del på nya axeln. Sedan nästa del (med inre drivknuten) är längre och betydligt kraftigare. Delade på båda axlarna, tog den första delen (där splinsen var slut) från nya axeln. Tog Sedan den inre knuten från gamla axeln. Skruvade fast det mittre stödet från gamla axeln. Tog lagret från nya axeln (mindre glapp i) och satte i den gamla yttre axeldelen med gamla drivknuten. Båda damaskerna fylldes med nytt molybdendisulfid fett. Även alla splines fick ordentligt med Moly fett........
I morgon ska jag plocka isär och smörja upp bromsarna, byta bakre ljuddämpare och lägga på vinterdäcken. Sen rullar det igen 😁😁
Så i princip bytte jag bara de del av drivaxeln som sitter mot växellådan. 750 kr + frakt för 1 dm splinsad axelbit
Så nu är jag i princip färdig med denna bil. Har kollat över alla skruvar så allt sitter fast, haft bort och smort alla anäggningsytor och glid pinnar till bromsarna. Fyllt på olja i växellådan, bytt den bakre ljuddämparen. Fick såga av avgasröret för det gamla systemet var i ett stycke från katalysatorn.... Men det gick att få isär och ihop igen. Det som är kvar nu är att hissa ner bilen från bockarna och moment dra hjulskruvarna och dra fast navmuttrarna i framnaven. Men det kommer en dag i morron också.......
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Japp, jag är inloggad på mitt google ko[…]

Volvo larm guard2

Kolla DEFA, dom har tagit över Cargard. En n[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&[…]

Volvo on call och GSM

Inte fått något mail, men kanske komme[…]