Har varit ute och hållt på med Renaulten hela dagen idag. Började med att öppna damaskerna och fylla på fett. När jag sedan skulle sätta den "nya" drivaxeln så passade den inte. Den inre knuten och mittre fästet passade inte. Sedan visade det sig att den nya drivaxel c:a 4 cm längre än den gamla. Jag mätte ut alla delar delar, den innersta delen mot växellådan (den med helt utslitna splinse) var exakt i mått som motsvarande del på nya axeln. Sedan nästa del (med inre drivknuten) är längre och betydligt kraftigare. Delade på båda axlarna, tog den första delen (där splinsen var slut) från nya axeln. Tog Sedan den inre knuten från gamla axeln. Skruvade fast det mittre stödet från gamla axeln. Tog lagret från nya axeln (mindre glapp i) och satte i den gamla yttre axeldelen med gamla drivknuten. Båda damaskerna fylldes med nytt molybdendisulfid fett. Även alla splines fick ordentligt med Moly fett........
I morgon ska jag plocka isär och smörja upp bromsarna, byta bakre ljuddämpare och lägga på vinterdäcken. Sen rullar det igen

Så i princip bytte jag bara de del av drivaxeln som sitter mot växellådan. 750 kr + frakt för 1 dm splinsad axelbit