Moderator: Moderatorer

GLIZ skrev:Nu ger den 13,5 v på tomgång i ciggtändaruttaget och inte kring 12 v + - 0,5 som den gjort ett tag.
I min 745-a har jag en vippkontakt till cigguttaget. Hade ett dåligt batteri, en bra laddare, kupevärmaruttag i bilen och ett eluttag på jobbet. Cigguttaget gick över tändningen så jag flyttade kabeln i elcentralen från 15 skenan till 30 skenan. Så kunde jag ladda batteriet samtidigt som jag hade motorvärmaren på. Men, jag använde även cigguttaget till att ladda mobilrelefonen. Det gick ju inte att göra från 30 skenan, då tog batteriet slut i bilen slut om jag glömde ta ut laddaren. Så numera har jag en 2-läges vippbrytare med batteriström åt ett håll och tändningsström åt det andra Och numera ett nytt batteri......
Vad jag kom på i samband med detta är att med motorn på tomgång har jag 14,2V på batteriet (kallstart) 13,5V i cigguttaget i batteriläge men bara 12,5V i tändningsläge. Så i kall bil för att ladda batterien genom cigguttaget är där omkring 1V i spänningsfall och det laddar man inte batteri fort på. Dessutom blir det värme av spänningsfall. Numera anväder jag vippbrytaren bara till mobilen, det laddar mobilbatteriet mycker fortare i batteriläge än i tändningsläge.
Hoppas ni försår vad jag menar, det blev mycker text för att säga. Ladda bilbatteriet på bilbatteriet istället
Hämtat hem bilen som har varit och fått bakluckan omlackerad igen.
Nu har de satt en transparent skyddstejp mellan handtag och lack, får hoppas att det hjälper på längre sikt.
Tydligen fick man inte använda kemikalier på 6-8 veckor, najs nu när det snart börjar saltas på vägarna och man vill hålla bilen ren.... :bored:
@fjohan82, Slipade de inte dessutom ner den förra? Man får hålla koll som tusingen då och kanske slipa lite om det ligger emot filmen?
Micce1980 skrev: fre 04 nov 2022, 12:59 @fjohan82, Slipade de inte dessutom ner den förra? Man får hålla koll som tusingen då och kanske slipa lite om det ligger emot filmen?
Jodå, de har slipat och lackat bakluckan flera gånger. Tror detta var 4e gången den var inne.
Jag kommer dock inte ge mig på något på egen hand, de lämnar alltid 1 års garanti så det är bara att fortsätta "vara jobbig" om samma sak sker igen... :-)
@fjohan82, Ah, tänkte om de inte slipade/jämnade till handtaget senast? Känns som de lika gärna kan ta hem en annan lucka och byta den rakt av varje år då :) Men de lyckas tydligen med färmatchningen?
fjohan82 skrev:Hämtat hem bilen som har varit och fått bakluckan omlackerad igen.
Nu har de satt en transparent skyddstejp mellan handtag och lack, får hoppas att det hjälper på längre sikt.
Tydligen fick man inte använda kemikalier på 6-8 veckor, najs nu när det snart börjar saltas på vägarna och man vill hålla bilen ren.... :bored:
Ser ut som jag råkat ut för samma skit :-( , nån som körde in i vår bil så hela bakluckan ficka lackas om i våras och nu är det nött på vänster sida , men inget på höger. Har 1 års garanti hos Bilbolaget i Hudik. Skall in med bilen på service om en månad så får de kolla och lösa. Bra att ha en referenstråd här !! Jävla hutlös service, 6800kr för olja+filter och alla andra filter inkl bränsle filter. Oljan kostar väl över 400kr/liter....
Idag snurrade 5000mil fram, är jäkligt nöjd med bilen V60 D3 Classic aut -18 snart 5 år gammal
Bilagor
5000mil.PNG
5000mil.PNG (238.56 KiB) Visad 705 gånger
@dieselputte, Ska in på classicservice strax D4 MY14, med tillägg bränslefilter och luftfilter och det kostar hos min ÅF 5200kr och jag tyckte det var i överkant så de ska alltså ha 1600kr mer för att byta kupéfiltret kan man säga då? :x

Egentligen är det med svindyrt, förra enkla servicen kostade 2900kr så ett enkelt luftfilter och ett relativt enkelt bränslefilter för 2200kr är rätt mycket egentligen
Micce1980 skrev:@dieselputte, Ska in på classicservice strax D4 MY14, med tillägg bränslefilter och luftfilter och det kostar hos min ÅF 5200kr och jag tyckte det var i överkant så de ska alltså ha 1600kr mer för att byta kupéfiltret kan man säga då? :x

Egentligen är det med svindyrt, förra enkla servicen kostade 2900kr så ett enkelt luftfilter och ett relativt enkelt bränslefilter för 2200kr är rätt mycket egentligen
Redan för ett år sedan tyckte jag servicen var hutlös med över 5000kr. De påpekar att om jag vill göra det någon annanstans så får jag garanterat inte rätt olja, VEA skall tydligen var känsliga på "rätt olja" som är svindyr.

Någon som vet intervall för bränsle filter? PÅ V50n byttes det var 6000e mil, iofs kanske lämpligt nu då vi kör c 2000mil/år om det är samma intervall

Verkar som de bantat i verkstan, inte många PST kvar
Micce1980 skrev: fre 04 nov 2022, 14:08 @fjohan82, Ah, tänkte om de inte slipade/jämnade till handtaget senast? Känns som de lika gärna kan ta hem en annan lucka och byta den rakt av varje år då :) Men de lyckas tydligen med färmatchningen?
Nej de ville inte aldrig slipa ner handtaget.
Tittar man på det är det lite rundat i kanterna, det blir inte lätt att få till något liknande om man börjar slipa och greja...
Jo det måste jag ge dom ett plus för, det har aldrig blivit någon skillnad i färgnyansen. :-)
Nu har man dock inte någon skadeverkstad kvar i Nacka där bilen reparerades efter olyckan samt gjorde det första backjobbet, istället kör man bilarna på trailer till Södertälje två ggr/dag. Men de kan uppenbart lackera även där. :-)
dieselputte skrev:
fjohan82 skrev:Hämtat hem bilen som har varit och fått bakluckan omlackerad igen.
Ser ut som jag råkat ut för samma skit :-( , nån som körde in i vår bil så hela bakluckan ficka lackas om i våras och nu är det nött på vänster sida , men inget på höger. Har 1 års garanti hos Bilbolaget i Hudik. Skall in med bilen på service om en månad så får de kolla och lösa. Bra att ha en referenstråd här !! Jävla hutlös service, 6800kr för olja+filter och alla andra filter inkl bränsle filter. Oljan kostar väl över 400kr/liter....
Idag snurrade 5000mil fram, är jäkligt nöjd med bilen V60 D3 Classic aut -18 snart 5 år gammal
Ajdå, ja jag vet faktiskt inte vad det är som orsakar detta efter reparationer.
Problemet fanns aldrig innan olyckan som skapade denna cirkus...
Bra dock med garantin, det är bara att stå på sig och visa upp bilen innan den går ut om jobbet inte håller utlovat resultat.
Min har som sagt varit inne 4 gånger, de påstår att det är rörelser i karossen som är orsaken. Varför det då aldrig hände tidigare innan olyckan vet jag inte...
  • 1
  • 1696
  • 1697
  • 1698
  • 1699
  • 1700
  • 1912

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]