- fre 04 nov 2022, 08:21
Vad jag kom på i samband med detta är att med motorn på tomgång har jag 14,2V på batteriet (kallstart) 13,5V i cigguttaget i batteriläge men bara 12,5V i tändningsläge. Så i kall bil för att ladda batterien genom cigguttaget är där omkring 1V i spänningsfall och det laddar man inte batteri fort på. Dessutom blir det värme av spänningsfall. Numera anväder jag vippbrytaren bara till mobilen, det laddar mobilbatteriet mycker fortare i batteriläge än i tändningsläge.
Hoppas ni försår vad jag menar, det blev mycker text för att säga. Ladda bilbatteriet på bilbatteriet istället
GLIZ skrev:Nu ger den 13,5 v på tomgång i ciggtändaruttaget och inte kring 12 v + - 0,5 som den gjort ett tag.I min 745-a har jag en vippkontakt till cigguttaget. Hade ett dåligt batteri, en bra laddare, kupevärmaruttag i bilen och ett eluttag på jobbet. Cigguttaget gick över tändningen så jag flyttade kabeln i elcentralen från 15 skenan till 30 skenan. Så kunde jag ladda batteriet samtidigt som jag hade motorvärmaren på. Men, jag använde även cigguttaget till att ladda mobilrelefonen. Det gick ju inte att göra från 30 skenan, då tog batteriet slut i bilen slut om jag glömde ta ut laddaren. Så numera har jag en 2-läges vippbrytare med batteriström åt ett håll och tändningsström åt det andra Och numera ett nytt batteri......
Vad jag kom på i samband med detta är att med motorn på tomgång har jag 14,2V på batteriet (kallstart) 13,5V i cigguttaget i batteriläge men bara 12,5V i tändningsläge. Så i kall bil för att ladda batterien genom cigguttaget är där omkring 1V i spänningsfall och det laddar man inte batteri fort på. Dessutom blir det värme av spänningsfall. Numera anväder jag vippbrytaren bara till mobilen, det laddar mobilbatteriet mycker fortare i batteriläge än i tändningsläge.
Hoppas ni försår vad jag menar, det blev mycker text för att säga. Ladda bilbatteriet på bilbatteriet istället
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V