Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonasj1322
#1617131
Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen på en v60. Vilken ska man ha 2013 eller facelift 2014, jag tycker att bägge årsmodellerna är snygga.

Vill gärna ha automat

Vilken motor bör jag välja? samt diesel eller bensin?

Jag kör mestadels hemomkring kortare sträckor, men jag tänker även på andrahandsvärdet framöver.

Brister och slitage.
#1617143
Det enda relativt säkra motorvalet är 5-cylindrig diesel men det passar inte din körprofil med korta sträckor, då är bensinmotor att föredra.
Volvos bensinmotorer kommer från Ford de här årgångarna och är inte kända för att vara problemfria.
Kolla istället på VW Golf 7 eller Passat, de är inte skottsäkra men bättre än Ford iaf.
Sen andrahandsvärdet kan du nog glömma, du blir troligtvis den sista ägaren då bilen då är 15-17 år gammal.
#1617150
Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost och upplägget var att en liten motor (1,6l) skall ge samma effekt som en stor motor (typ 2,0l) och dra mindre bensin.
Innebär en hårdare trimningsgrad med direktinsprutning av bränsle med mer än 50 bar, känsligare än tidigare system där det räckte med pump i tanken. Standard idag men inte 2013. Kända problem är fel på spridare och högtryckspump samt högt vevhustryck med medföljande höga oljeförbrukning.
Allt går att fixa men det kostar. Fords automatlåda (PowerShift) är ett eget kapitel och bör undvikas om möjligt.
#1617158
Powershiften är felkonstruerad på alla volvo, ja.
Motorerna delar exakt samma teknologi som volvo hade på sina. Piezoinjektorer och singelpump.
Att säga att det är en fordrelaterat problem är direkt felaktigt.

Man får samma bekymmer som exakt alla andra: sot på ventilerna och begränsad livslängd på injektorerna.
Vissa hade mer problem (bmw) andra mindre (volvo/ford/psa)
#1617181
Hade jag haft ditt körmönster och ändå valt dieselmotor skulle jag siktat på någon av de femcylindriga motorerna på 2,4 liter. Enligt vad jag fått höra och uppleva är de mindre känsliga mot korta sträckor än de fyrcylindriga på 2 liter. Jag hade också medvetet brutit körmönstret för att då och då utföra en längre sträcka bestående av varierande körning. Förhoppningsvis räcker det för att undvika sotansamlingar som skapar problem.

Ett företag jag hade kontakt med leasade ett gäng V40 D3 (D4204T9) MY17 som enbart kördes korta sträckor. Under de tre åren visade ingen av de fem bilarna (som snittade cirka 1 000 mil om året) tecken på sotpåverkan. Åtminstone inga tecken som företagets transportansvariga fått information om. Det är så klart bara en anekdot - däremot är motorn utan balansaxlar, har låg förbrukning, gott om vridmoment och en lagom mängd hästkrafter sett till motorstorlek. Nu vet jag inte på rak arm om D4204T9 och V60 har kombinerats men jag hade tittat närmare på det.

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]