Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en V70 från 2008 (2.5ft, B5254 T8 motor, automat) som gått 28k mil och fått för mig att det kanske är dags att byta oljan i växellådan då det senast gjordes vid 12k mil för över 10 år sedan vad jag vet.
Sökt runt lite men det verkar gå isär i åsikterna om man ska spola lådan eller fylla och tömma i omgångar.
Verkstad säger att det absolut inte ska skada lådan att spola eftersom trycket är så lågt medan andra på nätet säger att det kan få partiklar att lossna och fastna på ställen där de gör skada.
Har någon här erfarenhet av att spola en automatlåda på en långmilare?
Jag har spolat lådan två gånger , vid 15k mil och nu sist vid 24k mil, inga problem alls och lådan blev som ny.
Första spolningen gick det åt 8L olja men andra spolningen var betydligt skitigare, så det gick åt 12L då.
Spolar man får du ut all olja, tömmer du finns olja kvar i momentomvandlaren.

En viss risk finns för att skit ska lägga sig fel i ventilpaketet, om man har otur, men det gäller nog alla gånger man tänkt spola lådan, spola på du...

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok