KalleJ skrev:Ja då vette tusan citroen som har dålig spec på oljan eller BMW som överdriver.
1500mil på A5/B5 olja i min motor
3000mil är bara sinnessjukt oavsett olja.
3000 mil mellan byten är bara för långpendlare Taxi, tjänste bilar och liknande billar. Alltså bilar som rullar många många mil med kanske flera oljebyte på ett år. Dom kör (i princip) aldrig med kall motor, eller det är ytterst få kallstarter och kortare sträckor. Dom flesta vanliga bilägaare passar inte in där, utan bör byta en gång om året. Eller 1500 mil. Och dehöver inte köra på LongLife olja
Jag har börjat gå över till ACEA C3 olja i dom bilar jag servar, både egna och andras bilar och byter minst en gång om året. Har kört på ACEA A3/B4 (semisyntetisk) förut men det börjar komma bilar med partikelfilter nu (även på besinmotorer) så då får man anpassa sig. Prismässit gör det 100 kr mer per 4l, 299 kr istället för 199 kr (Biltema)
A3/B4:Stabila oljor som behåller sin viskositet för bensin- eller direktinsprutade dieselmotorer. Lämpar sig även för användning där det krävs olja av klass A3/A4.
C3: Stabila, högpresterande oljor som bevarar sin viskositet och är lämpliga för katalysatorer, för användning i bensin- och dieselmotorer i fordon med dieselpartikelfilter (DPF) och trevägs katalysator (TWC). HTHS-viskositeten är högre än 3,5 cP. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC.