Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mikfry
Hej och hå!

Jag är påväg att köpa mig en ny bil och efter många om och men står jag mellan två val - den ena en 2019 v40 t3 med nybilsgaranti men med rätt kass utrustning, dock i princip ny både in- och utvändigt. Den andra en 2017 s60 t3 med lite bättre utrustning som parkeringsvärmare, volvo on call och rattvärme, dock med ett gäng smärre men ändå synliga kosmetiska defekter på karossen. Båda är uppåt prisklass 200 000, men där s60n ändå är några tusen kr billigare.

Hur hade ni resonerat i förhållande till fördelar/nackdelar, vad väger tyngst liksom? För jag kan då fasiken inte bestämma mig :)

Tack på förhand!
av Malmstroem
Behöver du en "kombilucka"?

Jag har en V40 -17. Huvudorsaken är att det går att transportera en hund i bagaget. Det går inte i en S60, vilket gjorde den inaktuell för mig.

Om det bara var för bilen hade jag hellre tagit en S60 med lite mer utrustning, även om den var äldre och gått mer. Skavanker kommer med åren i alla fall.

Fördelarna jag ser med V40 är att den bör ha något lägre driftskostnader, är kortare och därmed lättare att parkera om du är hänvisad till gatuparkering -- och för mig det allra viktigaste, det går att frakta hundar i den. Jag valde mellan en V40 och V60, och då har V40 märkbart lägre driftskostnad. Eftersom vi också har en XC90 så var behovet av en större bil rätt lågt.

Var dock medveten om att VOC troligen inte kommer att fungera så många år till, när 2G och 3G näten kopplas ner.
Användarvisningsbild
av S65D
Gillar båda bilarna, V40 känns verkligen som en liten och smidig bil medan S60 känns som mer bil för pengarna utan att kännas stor.

Har du provkört båda bilarna? Vad har du för mil på respektive bil? Samt vad är det för övrig utrustning på bilarna? Är båda automat? Har du övervägt V40CC?

Interiören skiljer sig åt en hel del och får nog ändå medge att en dåligt utrustad V40 hade jag personligen haft svårt att finna glädje i, oavsett hur låga milen är eller hur ny bilen är. Infotainmentreglagen skiljer sig på ett sätt som jag anser vara till S60:s fördel, V40:s känns lite compact-living.

Majoriteten av S60 är mid-utrustade, lite beroende på motorval, även om det finns undantag. I V40-världen upplever jag utrusningsnivån som mer utspridd även om de två bilarna befinner sig ganska nära varandra prismässigt. S60 ger dig en 6-stegad växellåda med 1,5-liters motor (2-liters vid manuell) och samma gäller V40. På pappret skiljer sig förbrukningen inget.
av mikfry
Tack för input!

Jag har inget direkt behov av en kombi/halvkombi, jag kör idag en första generationens s60 och klarar mig utmärkt på utrymmet den erbjuder, däremot tycker jag att v40n är riktigt snygg :)

Jag har kört v40 ett antal gånger och även om jag gillar hur den ser ut både in- och utvändigt, och den känns bra att köra, så kan jag inte riktigt släppa att jag upplever den lite trångbodd så att säga. Det känns dock som en vanesak liksom. Har inte än provkört just den s60 jag kikar på, men det tänkte jag göra inom kort.
Vad gäller låda så har båda en manuell sådan och de har gått 5-6 tusen mil. De har rätt likvärdig utrustning i övrigt, momentum och R-design på båda, s60n har klimatpaketet. Samma assistanssystem minus dynamiskt styrrespons på s60n. Keyless entry och start på v40n.

På ett sätt känns det ju tryggt och säkert att få 2 års nybilsgaranti på köpet, men eftersom båda ändå är i samma prisklass och gått ungefär lika långt med en skillnad på två år åldersmässigt så lär det ju inte vara fog för några större fel - skulle jag välja s60n utan garantin menar jag.
av mikfry
Malmstroem skrev: mån 17 okt 2022, 18:48 Behöver du en "kombilucka"?

Jag har en V40 -17. Huvudorsaken är att det går att transportera en hund i bagaget. Det går inte i en S60, vilket gjorde den inaktuell för mig.

Om det bara var för bilen hade jag hellre tagit en S60 med lite mer utrustning, även om den var äldre och gått mer. Skavanker kommer med åren i alla fall.

Fördelarna jag ser med V40 är att den bör ha något lägre driftskostnader, är kortare och därmed lättare att parkera om du är hänvisad till gatuparkering -- och för mig det allra viktigaste, det går att frakta hundar i den. Jag valde mellan en V40 och V60, och då har V40 märkbart lägre driftskostnad. Eftersom vi också har en XC90 så var behovet av en större bil rätt lågt.

Var dock medveten om att VOC troligen inte kommer att fungera så många år till, när 2G och 3G näten kopplas ner.
Kommer man då inte ens kunna starta parkeringsvärmaren via appen?
av Malmstroem
4G kittet ska komma till S60 -17. Det lär kosta en hel del. Jag tror att de flesta kommer att välja att låta bli att installera det.

Utan 4G kommer ingenting i VOC att fungera, inklusive att starta parkeringsvärmaren via appen.

Jag skulle inte oroa mig gigantisk att inte få 2-års garanti. Bilarna är så pass nya att du fortfarande har maskinskadeförsäkring under den tiden.

Men i slutändan är det ett personligt val. Jag tycker inte att någon av dem är helt fel.
av Lockis
Malmstroem skrev:4G kittet ska komma till S60 -17. Det lär kosta en hel del. Jag tror att de flesta kommer att välja att låta bli att installera det.

Utan 4G kommer ingenting i VOC att fungera, inklusive att starta parkeringsvärmaren via appen.

Jag skulle inte oroa mig gigantisk att inte få 2-års garanti. Bilarna är så pass nya att du fortfarande har maskinskadeförsäkring under den tiden.

Men i slutändan är det ett personligt val. Jag tycker inte att någon av dem är helt fel.
Volvo garanterade väl dock 10 års funktion på VoC? Även dessa byggda -17 och -19 så funktion fram till -2027 är väl något man kan räkna med? Eller garanterade man bara funktion i 5 år? (under förutsättning att man betalar för funktionen)
av Malmstroem
Jag skulle bli synnerligen förvånad om Volvos "garanti" på 10 år inte har någon finstilt klausul där de friskriver sig för ansvar för sådant som är utanför deras kontroll. Om den nu ens finns utskriven...

När bilarna såldes med 3G modem så var inte slutdatum bestämt (om jag minns rätt). Nu försvinner näten med stor sannolikhet innan en del av bilarna har hunnit bli 10 år. Jag kommer att bli väldigt förvånad (och positivt överraskad) om Volvo tar något kommersiellt ansvar för det. Att de kommer ett dyrt 4G-kit får nog ses som det bästa som kan hända.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag har svårt att tro att 3G kommer stängas ner inom den närmaste framtiden... Åtminstonde rikstäckande. Det finns gott om områden där det fortfarande saknas 4G täckning.
Heck, det är bara några år sedan jag öht. fick 4G täckning här, och den är fortfarande tveksam... Så pass att jag ofta väljer att använda 3G över 4G då det är mycket mer stabilt(och snabbare, ironiskt nog, pga. bättre mottagning på 3G)

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]