Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
EPSON skrev: fre 09 sep 2022, 11:14
VolvoB20 skrev:
Volvoold skrev: tor 08 sep 2022, 09:11 Helt rätt. Jag tror de flesta svenskar vill att sin mamma/mormor ska ha råd med elräkning, bensin och matkostnader först, innan staten leker god och ger bort mängder med skattekronor för att hålla igång kriget med ökat lidande och död.

Problemet med Fattigspensionärer kan också lösas först, annars är det stötande i min värld at man slösar pengar på krig. (Skulle någon ge bort massa pengar till nån annan när ens egna familj inte har mat på bordet eller kläder, så hade folk reagerar och tyckt att det var en konstig människa som prioriterar annat, men i samhället så verkar det vara okej när politikerna gör det)

Sedan att många andra tycker på ett visst sätt, det behöver inte vara rätt för det. Det är bara att titta i trafiken, många kör vanemässigt för fort, men det är fel ändå.
Så vad är ditt råd i detta... Offra Ukraina och låt Putin göra en diktatur av landet styrd av en kommunistisk envåldshärskare och multimiljardär. Öppna upp för att fler länder snart kan gå samma öde till möte, Esland, Lettland, Litauen, Moldavien mfl. Och kanske även Finland och Sverige i förlängningen.

Allt för vi ska få köpa billig ojla och gas igen och slippa hjälpa Ukraina.

Det finns ju de som hävdar att vi kunde sluppit andra världskriget också om vi låtit Hitler få som han ville och låtit honom omvandla europa till ett judefritt 3e rike utan att någon kämpat imot.

Krig är hemskt, fruktansvört och vidrigt. Men att bara ge upp har ju också konsekvenser. Inget lätt val.
Håller helt med dig i ett avseende- "Krig är hemskt, fruktansvört och vidrigt" Om det nu är så hemskt, vidrigt och fruktansvärt varför då bidra med ytterligare 500 miljoner i vapen och 500 miljoner till den Ukrainska korrupta regeringen?
Då kan vi lika gärna ge Somalia, Jemen, Syrien, Etiopien mfl, 500 miljoner i vapen och 500 miljoner vardera i bidrag för att motverka krig- Låter logiskt?
Vad är det du vill säga? Du tycker alltså att alla omedelbart bör sluta att hjälpa Ukraina att försvara sig mot Putin och Ryssland och och låta honom ta över landet för att undvika krig.

Med den logiken bör det ju gälla alla länder han pekar på. Bättre att kapitulera och överlämna sig till Putin och Ryssland

Så kunde även andra världskriget också ha förhindrats om jag förstår dig rätt. Hade alla bara låtit Hitler ta över hela Europa och bygga 3e riket hade ingen skadats alls, Nåväl några miljoner Judar hade väl kanske gått åt men på det stora hela hade vl övriga sluppit krig om man låtit bli att försvara sig mot Hitler

Har jag uppfattat dig rätt här? Att man får aldrig stödja ett krig oavsett vad resultatet blir
av Bannad
vjohnj skrev:
EPSON skrev:
vjohnj skrev:Ang NATO, så Håller Erdogan i pinnen, och han är bra polare med Putin, så vill inte Putin att Erdogan ska godkänna Nato ansökan ja..
Nja- den stafettpinnen kan lätt överbryggas med lite dollar från Biden- eller lite Vapen att försvara eller anfalla med.

Jag ger mao föga ett uns av Erdogans muskelspänningar. :sick:
Ett mer stundande problem torde istället vara att säkerhetshotet mot Sverige gällande Ryssland vidgas istället för som Natoivrarna hävdar minskar?
Hur är det då möjligt i sammanhanget att regeringen och Svenskar i allmänhet tror att ett Natointräde skulle minimera säkerhetsläget?
Politiker som lämnat in Sveriges Natoansökan har sålunda lämnat ut vår suveränitet som land.
Ja pengar och lite hot kan säkert få Erdogan att vika.
Men Erdogan är polare med Putin, och är i behov av ex: spannmål från Ryssland.
Men eftersom försvaret är ett "särintresse" enligt en annan tupp som var statsminister, så kördes försvar ner i botten.
Och denna regering har inte direkt gjort saken bättre.

Allt är högnivå politik. Inte som vi här knattrande på ett bilforum :-)
Ja, du har rätt-
Och vad det gäller "Högnivå politik" är tråden "Om Ryssen kommer" då spelar det föga roll om det är ett knattrande bilforum eller leksaksföretag som öppnat upp för dialog- För jag tror och innerligt hoppas på att Svensken inser att politiken styr oss- därför MÅSTE vi medborgare vara en del av den. Och inte bara en gång vart fjärde år.
Logiskt?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EPSON skrev: fre 09 sep 2022, 15:40
vjohnj skrev:Ang NATO, så Håller Erdogan i pinnen, och han är bra polare med Putin, så vill inte Putin att Erdogan ska godkänna Nato ansökan ja..
Nja- den stafettpinnen kan lätt överbryggas med lite dollar från Biden- eller lite Vapen att försvara eller anfalla med.

Ett mer stundande problem torde istället vara att säkerhetshotet mot Sverige gällande Ryssland vidgas istället för som Natoivrarna hävdar minskar?
Hur är det då möjligt i sammanhanget att regeringen och Svenskar i allmänhet tror att ett Natointräde skulle minimera säkerhetsläget?
Politiker som lämnat in Sveriges Natoansökan har sålunda lämnat ut vår suveränitet som land.
Putin respekterar endast en enda sak i denna världen. Det är styrka. Alla som inte är starka förtjänar att erövras assimileras, underkasta sig hans vilja eller utplånas.

Ukraina var inte med i Nato och Putin satsade på att de var svaga, stod utanför Nato och inte skulle få någon hjälp. De skulle vara en lätt munsbit för hans "Blitzkrieg" för att ta över landet och utplåna Ukraina som eget land.

Hade de varit med i Nato hade Putin aldrig anfallit för han respekterar styrka, och endast styrka.
av Bannad
VolvoB20 skrev:
EPSON skrev: fre 09 sep 2022, 11:14
VolvoB20 skrev:
Så vad är ditt råd i detta... Offra Ukraina och låt Putin göra en diktatur av landet styrd av en kommunistisk envåldshärskare och multimiljardär. Öppna upp för att fler länder snart kan gå samma öde till möte, Esland, Lettland, Litauen, Moldavien mfl. Och kanske även Finland och Sverige i förlängningen.

Allt för vi ska få köpa billig ojla och gas igen och slippa hjälpa Ukraina.

Det finns ju de som hävdar att vi kunde sluppit andra världskriget också om vi låtit Hitler få som han ville och låtit honom omvandla europa till ett judefritt 3e rike utan att någon kämpat imot.

Krig är hemskt, fruktansvört och vidrigt. Men att bara ge upp har ju också konsekvenser. Inget lätt val.
Håller helt med dig i ett avseende- "Krig är hemskt, fruktansvört och vidrigt" Om det nu är så hemskt, vidrigt och fruktansvärt varför då bidra med ytterligare 500 miljoner i vapen och 500 miljoner till den Ukrainska korrupta regeringen?
Då kan vi lika gärna ge Somalia, Jemen, Syrien, Etiopien mfl, 500 miljoner i vapen och 500 miljoner vardera i bidrag för att motverka krig- Låter logiskt?
Vad är det du vill säga? Du tycker alltså att alla omedelbart bör sluta att hjälpa Ukraina att försvara sig mot Putin och Ryssland och och låta honom ta över landet för att undvika krig.

Med den logiken bör det ju gälla alla länder han pekar på. Bättre att kapitulera och överlämna sig till Putin och Ryssland

Så kunde även andra världskriget också ha förhindrats om jag förstår dig rätt. Hade alla bara låtit Hitler ta över hela Europa och bygga 3e riket hade ingen skadats alls, Nåväl några miljoner Judar hade väl kanske gått åt men på det stora hela hade vl övriga sluppit krig om man låtit bli att försvara sig mot Hitler

Har jag uppfattat dig rätt här? Att man får aldrig stödja ett krig oavsett vad resultatet blir
Citat "Har jag uppfattat dig rätt här? Att man får aldrig stödja ett krig oavsett vad resultatet blir" slut citat-
- Att ett krig startar är alltid ett misslyckande för sittande politiker och dessa därför skall bytas ut.

Citat"Så kunde även andra världskriget också ha förhindrats om jag förstår dig rätt. Hade alla bara låtit Hitler ta över hela Europa och bygga 3e riket hade ingen skadats alls, Nåväl några miljoner Judar hade väl kanske gått åt men på det stora hela hade vl övriga sluppit krig om man låtit bli att försvara sig mot Hitler"
- En syllogism i sammanhanget vilket inte avspeglar vad du har förstått av mina tidigare skrivelser. Och på den nivån som du förstår lägger jag mig inte i diskussionen. Och bespara mig en invektiv diskussion.

Citat"Vad är det du vill säga? Du tycker alltså att alla omedelbart bör sluta att hjälpa Ukraina att försvara sig mot Putin och Ryssland och och låta honom ta över landet för att undvika krig"
- Ja absolut. Vi ska sluta hjälpa Ukraina och dess korrupta regering- Likväl som vi innan det stundande Natointrädet EJ var tillåtna enlig svensk lag att skicka vapen till krigförande länder- som tex Jemen, Somalia, Syrien, kongo, Uganda mfl.

Du får skicka hur mycket pengar du vill till Ukrainas korrupta regering om du tycker det känns bra-
Men rör inte våra skattepengar för att finansiera krig oavsett var dom utövas.

Vi lägger 10Kr / Sveriges invånare bara den här miljarden till den korrupta regeringen i Ukraina (dom enda som blir glada förutom du och många andra i Sverige är Wallenbergsfären).
Dom tio konorna/invånare borde istället läggas på Sveriges pensionärer, sjukvård, äldrevård, barnens framtid, skola och utbildning.
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
av Bannad
VolvoB20 skrev:
EPSON skrev: fre 09 sep 2022, 15:40

Putin respekterar endast en enda sak i denna världen. Det är styrka. Alla som inte är starka förtjänar att erövras assimileras, underkasta sig hans vilja eller utplånas.

Ukraina var inte med i Nato och Putin satsade på att de var svaga, stod utanför Nato och inte skulle få någon hjälp. De skulle vara en lätt munsbit för hans "Blitzkrieg" för att ta över landet och utplåna Ukraina som eget land.

Hade de varit med i Nato hade Putin aldrig anfallit för han respekterar styrka, och endast styrka.
Citat- "Ukraina var inte med i Nato"- Ukraina är INTE med i Nato idag då du får det att låta som att dom är medlemmar.
Att hålla isär äpplen och päron är viktigt i sammanhanget vilket anses var bra.

Hur många vet vilka Svoboda i Ukraina är? ( bra nu kollar ni)

När gemene hen kommit så långt- då klarnar också eventuella olikheter mellan de Ukrainska och Ryska regeringarna.
av Bannad
vjohnj skrev:
EPSON skrev:Hur många vet vilka Svoboda i Ukraina är? ( bra nu kollar ni)

När gemene hen kommit så långt- då klarnar också eventuella olikheter mellan de Ukrainska och Ryska regeringarna.
Ok. ett "ultra nationalistiskt parti" enligt wiki med ca 15000 medlemmar. Wow. I ett land med vad? 45miljoner
Du vet att Ukraina var en del av Sovjet? = mycket samma tänk, där av korruption like Ryssland.

Vad är inte Putin? Om inte nationalist? (med lite storhetsvansinne) han är ändå en diktator.
Ja inte lika illa som Nordkorea. Men likt väl en diktator.
Sedan att vara nationalist är inte = bara ont.
Citat- Du vet att Ukraina var en del av Sovjet? = mycket samma tänk, där av korruption like Ryssland"-
Helt riktigt- det gör ju inte Ryssland till ett bättre land gällande korruption.

Att prata om NK i denna tråd håller jag mig utanför av respekt för trådskaparen.

Citat "Vad är inte Putin? Om inte nationalist? Sedan att vara nationalist är inte = bara ont."
Och helt riktigt enligt ditt inlägg " är inte = bara ont". Då är Putin Nationalist och INTE bara ond.
av Bannad
Att ge 1 000 000 000 av våra surt förvärvade skattepengar till Ukrainas korrupta regering anser jag är helt fel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EPSON. Personligen anser jag det är bättre att hjälpa Ukraina även om de har problem med korruption. De har ju i alla fall rört sig mot väst och demokrati än att offra dem till Ryssland och Putin som istället rör sig allt snabbare mot en totalitär envåldsdiktatur med expansiva planer på att utvidga sitt land och utplåna andra länder.

Men det är ju det fina med demokrati att vi kan tycka olika du och jag utan att någon av oss hamnar i fängelse eller skickas till arbetsläger i Sibirien för att man tycker fel.

Sen är jag ju realist och är starkt övertygad om att din sida vinner i långa loppet och min sida förlorar. Men sån är ju demokratin. Befolkningen i väst kommer ganska snart ge upp sitt stöd till Ukraina precis som du förespråkar. Man vill behålla pengarna och själv spendera dem och dessutom börja kunna köpa billig rysk gas och olja igen. Så på lite sikt kommer Putin kunna återupprätta en stor del av forna Sovjet med införlivade av fler länder efter det man är klar med Ukraina.

Tråkig utveckling, men tyvärr oundviklig.

Jag får väl hoppas jag inte själv blir skickad på arbetsläger I Sibirien för man stött fel sida
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cotag
vjohnj skrev: fre 09 sep 2022, 12:45 Jag "lovar" att putin garanterat "hittar" nazze länder med hans logik.
Jupp.

astrid.JPG
astrid.JPG (152.44 KiB) Visad 187 gånger
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 147
230fk går snålt

Då borde den gå fett eftersom det d&ar[…]