Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Multiremmen gick i strimlor (nybytt men det läckte servoolja) så kanremmen har kuggat 2 eller 3 kugg. Bilen tvärdog utan några mekaniska ljud när det hände. Verkstaden ställde kammen rätt och startade bilen, men den knackar mer än normalt. Annars går motorn jämnt och fint.

Det här är i Costa Rica så kunskapen om volvofemmor är begränsad. Hur kan vi bedöma vad som behöver fixas? Måste man riva av hela toppen eller räcker det att kolla kammar och vippor? Kanske ett kompprov?

Kolla in knacket här https://youtu.be/b0__huJo9CM

Varmt tack, David
Kompprov på en diesel går ju, men är ganska omfattande då man måste lossa spridare. Dieslar är ganska kinkiga med att man når tillräcklig kompression för att tända över huvud taget. På videon tycker jag inte det låter som den tickar mycket, men alltid svårt med ljud på film. Det krävs inte mycket för att kröka ventiler dock, jag gjorde det med startmotorn på min 960 för många år sedan...
Har ni provkört bilen efter att remmen kom på plats igen? Hur går den?
Tyvärr så ska det inte så mycket till innan man knäcker toppen på dessa, krökta ventiler är en sak men på just dieslarna så verkar toppen vara en svag punkt, har varit med om flera stycken som knäckt klackarna till ventilbryggan och då är där ju inte så mycket kvar att rädda.
I ett fall så startade bilen som den skulle, gick fint på tomgång men så fort man belastade den genom att köra så gick den riktigt illa!
Nu har mecken kollat upp den och den behöver en nu spridare och luftmassemätare bara för att kunna provköra den, den går ju men har ingen kraft, den får aldeles för mycket bränsle.

Har tittat på begagnade toppar och också de här andra delarna då jag är i Sverige fram till den 11 januari, men var köper man de lämpligen? Och hur vet jag om en begagnad topp passar? Chassienummer YV1CZ714671381661 och motorkod D5244T4. Tack på förhand
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]