Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,
Om man kör länge (flera år) på 'bensin' i en 1,8F, kan det då vara nyttigt för insprutningssystemet (spridarna) att köra på 'etanol', dvs har det någon rengörande effekt?
KalleJ skrev: fre 08 jul 2022, 18:31 Man kunde argumentera för det förr när de var 95oktan. Med E10 kan de nog kvitta. Byt bränslefilter istället.
Njae, jag är inte expert alls, men i mitt fall är det nog spridarna eller tjuvluft, även om jag inte kan utesluta bränslefiltret såklart, men tycker att det borde påverka mer än i mitt fall.. Vilket är att motorn ofta är 'kinkig' vid krypkörning, dvs det blir lätt ryckig gång.. Och tomgångsdippar vid frikoppling efter motorbromsning (byte av sprucken luftbälg gjorde det hela lite bättre).. Och svårstartad när den är varm (men ger man lite gas (stryper tydligen bränslet ironiskt nog) i startögonblicket så går det ofta nästan smärtfritt, beroende på hur lång tid som gått sen den var igång (minuter vs timmar))..
Ta ut spidarna och rengör istället isåfall. 12v och ultraljudstvätt eller mängder med rengörningsmedel.
Kör i 50% E85 och testa. Har du tjuvluft kommer det bli ännu magrare förbränning om inte adapteringen fungerar.

Startgas brukar man ju spruta i motorrummet om man vill upptäcka tjuvluft. Bör gå att se med en OBD på fuel trim också.
Det brukar ju snarare vara tvärtom, att etanolen torkar ur gummit i ledningar och packningar. Det är säkert inte fullt lika allvarligt "idag" som för några år sedan, men ändå..
Den enda egentliga skillnad på bilar som "kan" köras på etanol och en som inte "kan" brukar, förutom mjukvaran i styrboxen, just vara andra typer av bränsleledningar som tål etanol.

Att det skulle vara någon nytta med att göra tvärtom har jag aldrig hört talas om. Spridare sätter inte igen sig bara så där. Det brukar mest hända om man häller ner massa häxbrygder och mirakelmedel i tanken.
Jag menar liksom... Ta bara mina bilar som exempel, V70in har gått 25år och 25k mil på bensin - inte ett enda fel på spridarna(eller bränslesystemet öht.), 945an har gått 24 år och snart 44k mil på bensin - samma där, inte ett enda fel på spridarna... Däremot har ett bränslerör rostat av tidigare(klassiskt fel på 7/900-serien f.ö.) och blivit ersatt med en slang istället.

Har du tjuvluft så ja, symptomen kan bli värre med E85, då det går åt mer E85 än bensin för att uppnå rätt blandning. Det kan vara så att styrboxen helt enkelt inte kan kompensera tillräckligt för tjuvluften med E85.
Ett litet sidospår med information i den här tråden. Här kan man se vad Volvo (Ford ?) har bytt ut eller ändrat på den ursprungliga Fordmotorn för att bli en FFV (FlexiFuel Vehicle):

Bild

Detta är uppgifter som jag har fått från Volvocars, och jag gissar att det är ett utdrag från VIDA (?)
Bilagor
changes.JPG
changes.JPG (52.49 KiB) Visad 1310 gånger
När jag körde min 745-a på etanol med original spridare så funkade det med omkring 5 - 6 kg tryck. Bytte spridare till röda (Saab 9000 Turbo) och har sedan dess kört på omkring 3,8 kg. När original pump började "ändra ljud" bytte jag till en "044" pump (Biltemas) och kört på det i några år. Sista månaderna har jag dock kört på bensin (E10) då jag tömt tanken på båten (110 l) och efter det fortsatt köra på E10. Det funkar bra, kör nu på c:a 2,2 kg. Spridarna är c:a 50% större än original. Priset på E85 måste vara ett par kr lägre än var det är nu för det ska bli samma milkostnad som bensin.
Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]