- fre 08 jul 2022, 20:34
Det brukar ju snarare vara tvärtom, att etanolen torkar ur gummit i ledningar och packningar. Det är säkert inte fullt lika allvarligt "idag" som för några år sedan, men ändå..
Den enda egentliga skillnad på bilar som "kan" köras på etanol och en som inte "kan" brukar, förutom mjukvaran i styrboxen, just vara andra typer av bränsleledningar som tål etanol.
Att det skulle vara någon nytta med att göra tvärtom har jag aldrig hört talas om. Spridare sätter inte igen sig bara så där. Det brukar mest hända om man häller ner massa häxbrygder och mirakelmedel i tanken.
Jag menar liksom... Ta bara mina bilar som exempel, V70in har gått 25år och 25k mil på bensin - inte ett enda fel på spridarna(eller bränslesystemet öht.), 945an har gått 24 år och snart 44k mil på bensin - samma där, inte ett enda fel på spridarna... Däremot har ett bränslerör rostat av tidigare(klassiskt fel på 7/900-serien f.ö.) och blivit ersatt med en slang istället.
Har du tjuvluft så ja, symptomen kan bli värre med E85, då det går åt mer E85 än bensin för att uppnå rätt blandning. Det kan vara så att styrboxen helt enkelt inte kan kompensera tillräckligt för tjuvluften med E85.