Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bannad
Går i köpatankar att investera i en s90, 60- T8.

Vad är det viktigaste att tänka på?

Batteribyte efter antal mil, livslängd batteri etc.
Användarvisningsbild
av bem
1. Är det helt ny Volvo laddhybrid S90 T8 eller S60 T8 du funderar på?
Alltså en MY22 late eller MY23.

2 Eller är det en MY 22 early eller äldre du funderar på?

Rent generellt minskar kapaciteten med tiden i ett batteri i rena elbilar och laddhybrider. Ju större batteri det sitter i bilen desto mindre betydelse har detta problem.
När det gäller S90 T8 eller S60 T8 så om man har en MY22 late eller MY23 (när MY23 tillverkas) så får man ett rejält stort hybridbatteri på 18,8 kWh, litiumionbatteri. Det ger en rejäl räckvidd på el. Före dess var hybridbatteriet på 11,6 kWh som ger rätt blygsam räckvidd. Var något lägre kapacitet än 11,6 kWh för länge sen i Volvos laddhybrider.

Hur länge har du tänkt behålla bilen?
Personligen skulle jag inte bry mig om att tänka på batteribyte. Om jag inte missminner mig har Volvo 8 års garanti på hybridbatteriet eller 160000 mil. Men kapacitet på hybridbatteriet kan gå så lågt som till 55% innan Volvo betraktar det som garantiärende efter 8 år eller 16000 mil. Rätt lam garanti tycker jag.

Har själv en V90 T6 laddhybrid MY22 early med 11,6 kWh hybridbatteri. Skall ha bilen i bara några år så jag bryr mig inte om problemet att hybridbatteriet tappar kapacitet över tiden. Men skulle jag ha en Volvo laddhybrid länge typ 5-10 år skulle jag definitivt föredra en MY22 late eller MY23 för att då få 18,8 kWh hybridbatteriet.
av Bannad
Tänkte mig nog en från 20. Är det från den årsmodellen som har 18,8KWH batteri och som har beteckningen B?
Hur lång räckvidd talar vi om ca med MY23?

Tänkte nog behålla bilen ett par tre år.

Tack för info:-)
Användarvisningsbild
av Perra83
Modellår 22,5 typ från V.46 eller där omkring kom nya stora batteriet. B vet jag inte vad det står för.
Nästan 8 mil har vi kört på ren el med "stora" batteriet i V60 T8.
Användarvisningsbild
av bem
EPSON skrev: ons 01 jun 2022, 08:41 Tänkte mig nog en från 20. Är det från den årsmodellen som har 18,8KWH batteri och som har beteckningen B?
Hur lång räckvidd talar vi om ca med MY23?

Tänkte nog behålla bilen ett par tre år.

Tack för info:-)
Om du vill ha hybridbatteri 18,8 kWh måste du ha järnkoll på när Volvo skiftade från modellår 2022 early och 2022 late. Det var med MY22 late som 18,8 kWh hybridbatteriet kom liksom starkare elmotor på 145 hk (tidigare 87 hk) och s.k. enpedalskörning som gör du behöver använda bromsen betydligt mindre och så kan man få lite mer laddning i bl.a. nedförsbackar och vid bromsning och så i växelläge B (bromsläge) i Hybrid och Pure körlägen.

Om jag inte är ute och cyklar kommer S60 T8 MY22 late ca. 90 km på Pure (ren el) enl. WLTP (bli lite mindre i verkligheten förstås).
S60 T8 MY23 har ca. 91 km räckvidd (upp till) på el (WLTP) enligt Volvo Cars hemsida här:
https://www.volvocars.com/se/v/cars/sedan
(För raden Effektivitet/räckvidd*)

S90 MY22 late skall ha en räckvidd på el ca. 87 km (WLTP).
S90 MY23 har enligt Volvo Cars hemsida ca. 90 km räckvidd på el enligt WLTP.
(se länken ovan).

I och med jag har en V90 Recharge MY22 early som bara har 11,6 kWh hybridbatteri så vet jag hur långt jag kommer på det hybridbatteriet och det är lite för kort sträcka för mig, men det är bara gilla läget. Det var lite snopet för bara några veckor efter jag hämta ut min V90 Recharge i slutet på augusti 2021 kom Volvo med nyheten att MY22 late skulle få alla godsakerna med 18,8 kWh hybridbatteri, 145 hk elmotor och enpedalskörning. Kändes sisådär, men jag har smält detta nu och är ganska nöjd med min V90 Recharge MY22 early, men det blir inte många mil på el på vintern när det är kallt, räckvidden minskar rätt drastiskt då på grund av kylan.
Har du tid och råd är väl en MY23 klokt att beställa, annars försöka leta upp en lätt beg. MY22 late.
Du verkar gilla Volvo sedaner men kan du tänka dig även en Volvo kombi eller SUV blir kan det ju bli lite större chans att hitta en beg. MY22 late med 18,8 kWh hybridbatteri. Men jag gissar det blir väldigt svårt hitta en beg. Volvo laddhybrid (Plug-in Hybrid) MY22 late. Det är ju brist på beg. bilar liksom årslånga köer till en ny Volvo MY23. Priserna är ju också inte av denna världen f.n. Jag är glad jag har mitt bilbyte undanstökat (men det var mycket ovisst när min bil skulle levereras då Corona-pandemin härja som värst då, leveransen sköts upp 5 gånger... jag fick "bara" vänta 6 månader på leverans, men är ju inget mot dagens 1-1,5 år...).
Lycka till med ev. bilköp/hyra(leasing)!
av Bannad
@bem, Great- tack för din info :-)

Citat"S90 MY22 late skall ha en räckvidd på el ca. 87 km (WLTP).
(se länken ovan)."----
Stämmer det verkligen - på tex vintern?
Senast redigerad av 3 Bannad, redigerad totalt 0 gång.
av Bannad
@Perra83, Citat"Nästan 8 mil har vi kört på ren el med "stora" batteriet i V60 T8."

Är det de batteriet som du kör på som BEM nämner på 18,8 kWh?

8 mil är ju inte fy skam sas...
Användarvisningsbild
av bem
EPSON skrev: ons 01 jun 2022, 18:49 @bem, Great- tack för din info :-)

Citat"S90 MY22 late skall ha en räckvidd på el ca. 87 km (WLTP).
(se länken ovan)."----
Stämmer det verkligen - på tex vintern?
Nej, WLTP är speciella förhållanden. Det är inte vinterkörning som WLTP gäller för. På vintern avtar kilometrar, ja rent av milen, rejält, ju kallare desto sämre räckvidd.
Kolla på de här kurvorna för t.ex. S90 MY22 late (samma visa för MY23):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... g/rackvidd

Yttertemperatur och fart har stor betydelse hur långt du kommer på el.
Det är inget konstigt, det är så här Lithiumion batterier som är i Volvos Hybridbatteri fungerar.
Det är ett sant nöje åka på el, sommar som vinter, men det är synd resan på el blir rätt kort vintertid (speciellt med mitt 11,6 kWh hybridbatteri).
Det är därför det kan vara bra ha en Volvo med 18,8 kWh hybridbatteri för då kommer du hyfsat långt även på vintern.
Användarvisningsbild
av Perra83
EPSON skrev: ons 01 jun 2022, 18:51 @Perra83, Citat"Nästan 8 mil har vi kört på ren el med "stora" batteriet i V60 T8."

Är det de batteriet som du kör på som BEM nämner på 18,8 kWh?

8 mil är ju inte fy skam sas...
Japp jag har 18,8 kWh batteriet.
Provade härom kvällen att förvärma/kyla (vet ej vad som blev gjort) och då visade laddboxen att bilen tog 1,8 kW från elnätet. Det är goda nyheter att bilen kan förvärma utan att ta av batteriet när laddsladden är tillkopplad.

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Tack för feedback 👌