Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1495201
Mer än 50% (ofta betydligt mer) av energin i bränslet försvinner som värme.

Fördelen med en klassisk förbränningsmotor är att förlusten är noll när motorn är avstängd. Med en elbil försvinner energi även när bilen står still.

Det spelar som diskuterats inte så stor roll då elpriset trots allt är relativt lågt jämfört med vad diesel och bensin kostar.
#1495202
Malmstroem skrev:Mer än 50% (ofta betydligt mer) av energin i bränslet försvinner som värme.

Fördelen med en klassisk förbränningsmotor är att förlusten är noll när motorn är avstängd. Med en elbil försvinner energi även när bilen står still.

Det spelar som diskuterats inte så stor roll då elpriset trots allt är relativt lågt jämfört med vad diesel och bensin kostar.
Det är väldigt lite som försvinner när bilen är avstängd på de flesta elbilar. Tesla har haft lite "vampire drain" p.g
a datorer och kameror som är igång men om man inte nu har igång sentry mode (som filmar när nån kommer nära bilen) så drar de inte så mycket nu.
Haft min Polestar stående i knappt en vecka (drygt 5 dygn) och den gick ner en procent. D.v.s inte ens en kWh.
#1495207
apersson850 skrev: fre 08 apr 2022, 08:37 Vi har två XC70, och jag finner det perfekt att ha två så lika (närmast identiska) bilar. Det är nämligen ingen begränsning i att "det kan inte den bilen klara". Båda gör allting lika bra. Utom dra husvagnen, för den som köptes begagnad saknar nivåreglering.

Jo men det är ju för att XC70 är den mest kompletta bil jag ägt. Tar sig fram på dåliga vägar med 4wd och bra frigång, drar 2.1 ton, 70 mil röckvidd med 2 ton släp, lastar enormt mycket, men funkar perfekt på autobahn när vi kört Spanien, Italien och Balkan runt utan att bli trött på 100 mila pass. Och dessutom till vettigt pris nör den köptes.


Fan hade motsvarigheten funnits på elsidan hade jag köpt direkt, kanske till och med 2 st.

Nu känns det ju som man måste ha ett magasin med olika bilar beroende på vilken körning som man ska görs.
#1495229
800serien skrev:Nej, absolut inte. Jag gillar riktiga bilar.
BildBildBild
Alltid några som ligger lite efter och inte klarar av utveckling.

Så vad är inte riktigt med en elbil enligt dig? Är den för effektiv? Har den för bra acceleration och vridmoment? Kostar det för lite med bränsle? Luktar den inte avgaser? Vibrerar den inte när du står stilla?
#1495271
joel80 skrev: fre 08 apr 2022, 18:14
800serien skrev:Nej, absolut inte. Jag gillar riktiga bilar.
BildBildBild
Alltid några som ligger lite efter och inte klarar av utveckling.

Så vad är inte riktigt med en elbil enligt dig? Är den för effektiv? Har den för bra acceleration och vridmoment? Kostar det för lite med bränsle? Luktar den inte avgaser? Vibrerar den inte när du står stilla?
Det som inte är riktigt med en elbil är att det inte sitter en riktig förbränningsmotor i. Bilar handlar (för de flesta som har ett intresse) om känslor och intryck. Det ska låta, det ska kännas, det ska i många fall lukta(jag har dock aldrig varit något fan av diesel ska sägas). Det är detta som elbilen saknar. Att starta en elbil är ungefär som att starta en PC(dator). Så det är där du har skillnaden mellan en riktig bil och en "leksaksbil".

Har du inget intresse överhuvudtaget i förbränningsmotorer? Inte ens en sommarbil med riktig motor?

Elbilar ser jag mer som ett sätt att ta sig från A-B inom en stad men inte mer än så, ungefär som att åka buss men du slipper allt störande folk.

Anledningen till de höga bränslepriserna du tar upp är MikroPartiet(MP) och den sittande regeringens fel där bland annat lögnaren Ygeman(som skyller Sveriges höga bränslepriser på kommunisten Putin) ingår.
#1495505
Ska vi kunna hejda global uppvärmning så måste fossilbränslen fasas ut. Planen är att göra detta genom stegvis stigande straffbeskattning plus krav på ökande inblandning av biobränslen. De senare räcker dessvärre inte till och priserna drar därför iväg enligt klassisk teori om tillgång och efterfrågan. Det här är bara början...
Undrar om det kommer att vara rimligt att åka bensinbil 4-5 år till eller om man ska planera avveckling innan dess?
#1495516
Erik Å skrev: sön 10 apr 2022, 22:30 Ska vi kunna hejda global uppvärmning så måste fossilbränslen fasas ut. Planen är att göra detta genom stegvis stigande straffbeskattning plus krav på ökande inblandning av biobränslen. De senare räcker dessvärre inte till och priserna drar därför iväg enligt klassisk teori om tillgång och efterfrågan. Det här är bara början...
Undrar om det kommer att vara rimligt att åka bensinbil 4-5 år till eller om man ska planera avveckling innan dess?
Ja, det är ju sannolikt att ett stopp av Sveriges fossilbränsleanvändning kommer hejda den globala uppvärmningen....

Trist för våra plånböcker att de flesta andra länder verkar förstått att så inte är fallet.

Det va väl 40.000kr/år i ökade kostnader för en vanlig barnfamilj som de pratade om på radion. Höjda enrgi- och bränslepriser osv.

Snart får vi matkuponger, nån vecka innan valet kanske.
av Andis
#1495522
poseidon skrev:
Erik Å skrev: sön 10 apr 2022, 22:30 Ska vi kunna hejda global uppvärmning så måste fossilbränslen fasas ut. Planen är att göra detta genom stegvis stigande straffbeskattning plus krav på ökande inblandning av biobränslen. De senare räcker dessvärre inte till och priserna drar därför iväg enligt klassisk teori om tillgång och efterfrågan. Det här är bara början...
Undrar om det kommer att vara rimligt att åka bensinbil 4-5 år till eller om man ska planera avveckling innan dess?
Ja, det är ju sannolikt att ett stopp av Sveriges fossilbränsleanvändning kommer hejda den globala uppvärmningen....

Trist för våra plånböcker att de flesta andra länder verkar förstått att så inte är fallet.

Det va väl 40.000kr/år i ökade kostnader för en vanlig barnfamilj som de pratade om på radion. Höjda enrgi- och bränslepriser osv.

Snart får vi matkuponger, nån vecka innan valet kanske.
Bra svar.

Skulle inte förvånna mig med kuponer inför valet allt för vi ska rösta rätt Bild
Så passande med den så kallade bränslesubventioneringen som kommer lagom innan valet Bild vi får väll se vad mer som kommer.

Börjat funder på detta med elbil. Iden är väll god men går dom sönder vad kostar det då om garantin är slut? Byta elmotor på grund av lagerfel eller annat verkar inte höra helt till ovanligheten. En vän fick byta motor på sin pendlarbil nu efter endast 8000 mil på grund av lagerfel troligen. Blrja låta lite och sen kom engine failur gick knappt köra hem ens.

Men sen har vi nästa problem. Med alla skatter och nätavgifter m.m är i alla fall elen hos mig allt annat än bilig. Ca 4.81kr/kw har jag räknat fram. (Kan väll variera lite beroende på några fasta avgifter som blir lägre per kw om man förbrukar många, men lär inte bli otorligt stora skillnader) Okej blir ju lite biligare än fossilt än så länge förutsatt att en elbil inte strular till det med motor eller batteri eller annat klurigt fel man kanske har svårt klara själv att laga.

Verksad idag är ju helt brutaldyrt i alla fall i stockholm. Vi pratar inte 1000 lappar då utan 10.000 lappar om något sånt här skulle fela.

Som notorisk hemapulare genom hela bilägandet innebär det rejält höjda kostnader i bilägande. Troligen så dyrt man får sluta med egen bil och hyra bil dom jobbresor man behöver bil.

Ja sen har vi fler roliga fel som man helt glömt här. Som en släkting berättat för mig. Han är mycket i Norge (bor på gränsen samt jobbar i Oslo) och där är elbilar jättestort. Mycket tack vara dom är fördelaktiga köpa ämflrt med fossilbilar samt slipper tull vilken är betydligt högre än hos oss) Men ett litet intressant fel han nämde är sträng kyla och kö Bild då kan spännade saker hända med elbil Bild värme i kupen drar enligt honom mycket el och kan dra ur batteriet betydligt fortare än man tror. Samt att räckvidden dramatiskt förkortas redan från början. Här i vintras sluta det tydligen i att bärjarna hade full fart med hämta elbilar som gått tomma på el i trfikkaoa aom let till stora köer där elen tog slut för många Bild

Han berätta även att en kollega till honom instalerat en diesel webasto i sin nissan leaf just för kunna köra med elvärmen avstängd i köer. Ja vad säger man nya tider nya problem man aldrig tänkt på.

Jag tror fortfarande på iden med bygga om befintliga bilar till vätgasdrift. Just för alippa skrota ut så otroligt många saker som redan byggts. Samt många samlarbilar är för värdefulla för dom kommer skrotas ut.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]