Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1494897
Dom står sig hyffsat med tanke på ålder, men att påstå att dom är BRA med dagens mått mätt är bara fel.

Ett stort problem med iaf äldre bilar med rakställd motor - som t ex 940 - är att motorn löper stor risk att leta sig in i kupén, vilket man gärna inte vill. I det avseendet är 850/S/V70 betydligt säkrare(plus att dom är sisådär 30 år nyare i grunden också...).

Men, jag krockar helt klart hellre i en 940 än något annat märke från samma tidsperiod, den saken är ju klar. Men mellan en 940 och nyare bilar? Nyare bilar helt klart.
Och jag krockar definitivt hellre i min V70 än min 945a. Samma tidsperiod och samma märke, men går inte jämnföra säkerhetsmässigt. Med det sagt är "inte ens" V70in säker med dagens mått... Men bättre än 940 iaf...
#1495095
mattiasv60 skrev: tis 05 apr 2022, 08:25 Passagerarna hade GARANTERAT inte utstått högre G-krafter. Bilen kanske hade gjort det - men inte passagerarna. Förspännare, kraftbegränsare, airbags sitter där inte för att öka påkänningen på passagerare..
Jag hade 1000 gånger hellre åkt en ny V90 vid en ev krock...
När inbromsningen från 80 till 0 km/h företas genom att 120 cm front demoleras i loppet av 0,003 sekunder (940) jämfört när den samma inbromsningen sker på 70 cm i loppet av 0,002 sekunder (V90) så är det ganska enkel fysik att passagerarna utsätts för större G-krafter i en nyare kraftigare bil. Det innebär dock inte att en 940 är en säkrare bil .
#1495216
LOB skrev:
mattiasv60 skrev: tis 05 apr 2022, 08:25 Passagerarna hade GARANTERAT inte utstått högre G-krafter. Bilen kanske hade gjort det - men inte passagerarna. Förspännare, kraftbegränsare, airbags sitter där inte för att öka påkänningen på passagerare..
Jag hade 1000 gånger hellre åkt en ny V90 vid en ev krock...
När inbromsningen från 80 till 0 km/h företas genom att 120 cm front demoleras i loppet av 0,003 sekunder (940) jämfört när den samma inbromsningen sker på 70 cm i loppet av 0,002 sekunder (V90) så är det ganska enkel fysik att passagerarna utsätts för större G-krafter i en nyare kraftigare bil. Det innebär dock inte att en 940 är en säkrare bil .
Det är en förenkling som inte alltid stämmer mer än rent matematiskt då en nyare bil med allt inräknat minimerar krockpulsen, det är snittvärdet du presenterar... för att inte tala om det tidigare nämnda bältesförsträckare och bättre airbags bl.a. Och de autobromssystem som sänker hastigheten i många fall, innan själva kollisonen..

/Thomas
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]