Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag kanske är konstigt då, men jag tycker just långresor har blivit så mycket skönare med elbil. Jag gillar att det blir billigare, att man typ "tvingas" stanna ibland och ta paus har gjort att jag typ aldrig kommer fram helt slut i både huvudet och kroppen. Kört mer långresor nu än tidigare. Tar hellre bilen till Tyskland etc. :)

Husvagnssemester gick bra det också men där kan jag förstå att de som brukar köra 60-80 mil per dag kan tycka det blir för många stopp. Jag kör väldigt sällan över 40 mil per dag om ens det.
Även om en elbil utan tvivel skulle klara 90% av mitt behov, ser jag den inte som ett enda alternativ. Det är de 10% som inte fungerar som är de för mig viktigaste 10%...

Vi har valt att ha två bilar. Då kan en vara elbil.

Framtiden får utvisa hur bra det fungerar. Det är fullt möjligt att det bara blir elbilar framöver, men jag tror att jag kommer att behålla någon bil som går att tanka snabbt på vanligt sätt relativt länge. Frågan är bara hur mycket den kommer att användas. Jag inser att jag kommer att betala rätt mycket för den flexibiliteten.
Ja, det är väl självklart att jag prioriterar rätt när jag nöjer mig med en bil som fungerar till 100%, jämfört med att ha två bilar som tillsammans ska stå för procenten.
Jag har för närvarande inget garage alls, så utrymme finns. Men att ha en bil som bara används till krävande körning, och som annars står ute, det tror jag inte på. Jag får flytta först, för på den här tomten finns ingen vettig plats att bygga något garage heller.
Vi skulle förstås kunna byta ut den ena XC70:n till en elbil och behålla den andra. Men då vill jag behålla den nyare, och i så fall behöver den byggas om till nivåreglering.
Elbilen behöver dessutom kunna ta sig fram på en lerig åker med 1500 kg släp bakom, den också, eller så kan vi inte hantera orienteringstävlingsarrangemangen som vi gör. Det finns alldeles tillräckligt med saker att göra än att dessutom hinna med att koppla om och dra ut allt på åkern med XC70:n enbart.
Vi hade tidigare en XC70 och en A6 Allroad i familjen. Jag fann det rätt meningslöst att ha två så pass lika bilar.

Därför byttes de ut till en XC90 och en V40 CC. Nu byts V40 till en elbil, och XC90:n behålls tills vidare.
Vi har två XC70, och jag finner det perfekt att ha två så lika (närmast identiska) bilar. Det är nämligen ingen begränsning i att "det kan inte den bilen klara". Båda gör allting lika bra. Utom dra husvagnen, för den som köptes begagnad saknar nivåreglering.
Ja, om ni ofta har behov av två stora bilar samtidigt så kan jag se att det passar er.

Det visade sig att vi i princip aldrig hade behov av två stora bilar samtidigt. Däremot hände det rätt ofta att XC70:n var på gränsen till att vara för liten. A6:an var ännu mindre. Jag kommer fortfarande ihåg ett sportlov när jag började packa i Audin, men när bilen var full var det fortfarande saker kvar som skulle med. Så det blev att flytta takboxen till XC70:n och packa in sakerna där istället. Det var på gränsen att allt kom med.

Det var upplevelser som den som gjorde att vi skaffade en större och en mindre bil.

För oss körs de flesta milen med endast mig i bilen, ofta med två hundar. Till det behövs egentligen ingen stor bil, men jag väljer i alla fall XC90:n om jag ska ut på någon snöig skogsbilväg.

Vi får se hur vårt bilbehov utvecklas. Under de närmaste 3 åren är jag relativt säker på att det blir XC90 + elbil. Efter leasingperioden på i4:an tar slut får vi se vad som händer. Det är lite för tidigt att spekulera om det.
Lövet skrev:[Det stämmer säkert men det blir så små pengar. Om det kostar 1.50kr eller 1.65kr per kW ändrar nästan inget.
Jag tittade lite närmare på olika tester av det här fenomenet. 10-15% är tydligen normen i snällt väder. När det är kallt ute kan laddförlusterna lägga till upp mot 30%. Så för att få in 3 kWh får du köpa 4 kWh, ungefär. Huruvida detta även förlänger laddtiden beror nog på vad ladduttaget kan ge.
apersson850 skrev:Jag tittade lite närmare på olika tester av det här fenomenet. 10-15% är tydligen normen i snällt väder. När det är kallt ute kan laddförlusterna lägga till upp mot 30%. Så för att få in 3 kWh får du köpa 4 kWh, ungefär. Huruvida detta även förlänger laddtiden beror nog på vad ladduttaget kan ge.
För att komplicera det ytterligare så är inte förlusterna linjära heller. I början (pga en del går till uppvärmning av batteriet) och slutet är förlusterna högre. Så laddar man mellan 20-80% håller man förlusterna så låga som möjligt. Men du har absolut rätt i att under dåliga förutsättningar så eldar man en del för kråkorna.
Fördel om man laddar i eget garage är att förlusterna vid laddningen till viss del hjälper till med uppvärmningen. Det är ju till störst del värmeförlust det handlar om.
joel80 skrev:Fördel om man laddar i eget garage är att förlusterna vid laddningen till viss del hjälper till med uppvärmningen. Det är ju till störst del värmeförlust det handlar om.
Tror inte så mycket hittar ut. Mitt garage känns precis lika svinkallt som förr. Faktiskt kallare - en bensinbil har inte direkt mindre förluster. Man ställer ju i princip in 200kg uppvärmt stål varje gång man parkerar :-D
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]